معايير الجودة في التعليم الجامعي دراسة حالة لإحدى کليات جامعة بني سويف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم الاجتماع کلية الاداب جامعة بي سويف

المستخلص

هدف الدراسة:
   هدفت هذه الدراسة بوجه عام إلى التعرف على أبرز المعايير الأکاديمية لجودة الاعتماد الأکاديمي؛ وأثرها في تطوير العملية التعليمية في مؤسسات التعليم الجامعي، وقد احتوت الدراسة على عدة أهداف أساسية على النحو التالي: التعرف على أثر الاستراتيجية الفعالة على جودة التعليم العالي، والتعرف على أثر المنظومة الإدارية (القيادة) على جودة التعليم الجامعي. وأثر البنية التحتية (کفاءة وملائمة المباني والتجهيزات والمعامل) على جودة التعليم الجامعي. وکذلک التعرف على تأثير البحث العلمي على جودة التعليم الجامعي. والتعرف على أثر حقوق الملکية الفکرية على جودة التعليم الجامعي. والتعرف على أثر تحقيق الرضا الوظيفي على جودة التعليم الجامعي. والتعرف على أثر تنمية الموارد البشرية على جودة التعليم الجامعي. والتعرف على أثر المشارکة في الأنشطة على جودة التعليم الجامعي. وأخيرًا التعرف على أثر المشارکة الطلابية المجتمعية على جودة التعليم الجامعي.
الخطوات المنهجية:
   اعتمدت الدراسة على طريقة دراسة الحالة؛ من خلال إجراء دراسة متعمقة على کلية العلوم بجامعة بني سويف؛ باعتبارها الکلية الأولى الحاصلة على جودة الاعتماد بالجامعة، باستخدام دليل الحالة؛ من خلال إجراء مقابلات متعمقة مع بعض أعضاء الجهاز الإداري؛ وعينة من أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالکلية، واستخدام طريقة تحليل المضمون للوثائق والسجلات، والدراسة الذاتية للکلية.
نتائج الدراسة:
    کشفت نتائج الدراسة عن تمکن الکلية من تطبيق مجموعة من المعايير الأکاديمية لمنظومة الجودة الشاملة في تطوير العملية التعليمية؛ وقد تحددت هذه المعايير فيما يلي: الاستراتيجية الفعالة، ودور المنظومة الإدارية (القيادة) وانتشار المناخ الديمقراطي بالکلية، والذي ترتب عليه تحقيق الرضا الوظيفي للعاملين، وتنمية البنية التحتية( کفاءة وملائمة المباني والتجهيزات والمعامل)، وتنمية البحث العلمي ومهاراته، والحفاظ على حقوق الملکية الفکرية، وتنمية الموارد البشرية بالکلية، والتشجيع على المشارکة في الأنشطة، وأخيرًا تحقيق المشارکة الطلابية المجتمعية على المحيط الداخلي والخارجي للکلية بما يحقق خدمة المجتمع؛ وتطوير المنظومة التعليمية.   

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Standards of Quality in University Education: A Case – Study from One of the Faculties of Beni-Suef University

المؤلف [English]

  • Hota Hussein Saad Hussein
المستخلص [English]

Objective of the Study
This study aims at defining the most prominent academic standards which play an important role in the process of qualification and accreditation in the institutions of the Higher Institutions. The objectives of the study are: recognizing the influence of the effective strategy on the quality of higher education, recognizing the influence of the leadership system on the quality of higher education, as well as the influence of the infrastructure, recognizing the influence of academic research on the quality of higher education, recognizing the influence of intellectual property rights on the quality of higher education, recognizing the influence of the impact of achieving job satisfaction on the quality of higher education, the impact of human resources development on the quality of higher education, identifying the impact of participating in the activities on the quality of higher education, finally identifying the impact of environmental and community participation on the quality of higher education.
Methodology:
The study is based on the case study method, through an in-depth study of the Faculty of Science in Beni-Suef University as the first overall winning quality accreditation college in the university, using case evidence; through in-depth interviews with some members of the administrative apparatus; and a sample of the teaching staff and their assistants members of the college, and the use of documents and records, and self-study of the Faculty.
Results of the study:
The study results reveal the existence of a set of academic standards; that helped the college to get a quality accreditation. These factors are represented in: effective strategy, and the role of the administrative system (leadership), the dominance of democratic climate in the college, which resulted in the achievement of job satisfaction for employees, and the development of infrastructure (efficient and convenient buildings, equipment and laboratories), and the development of scientific research and skills, and maintaining intellectual property rights, and human resources development, and encouragement participation in activities, and finally achieving community participation inside and outside the college, something which achieves the service of the society.