الفن بوصفه حقيقة سيميوطيقية السيميوطيقا من اللغة إلى الفن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد/ قسم الفلسفة / کلية الآداب/ جامعة عين شمس

المستخلص

             إن علماء اللغة ومن بعدهم علماء السيميوطيقا ترددوا طويلاً في تحليل الرسائل الخاصة بالفنون، وإن کانوا قد نجحوا في تطبيقها على النصوص الأدبية المکتوبة ذلک لأن علم اللسان يقدم لها أدوات جادة لتحليل اللغة الأدبية ودراستها، کذلک لأن النص المکتوب شيء ثابت نسبيًا، لکن الأمر يختلف کل الاختلاف بالنسبة للفنون البصرية لأن عددًا کبيرًا من الأنساق الجمالية  (الألوان والظل والأبعاد) في الفنون التشکيلية، والإضاءة والزوايا والأداء في السينما والمسرح- تعمل فيها في آن واحد مما يجعل تحليلها مليئًا بالإثارة، وصعبًا للغاية في الوقت نفسه.
            لذلک کانت هناک الکثير من التيارات والمدارس التي حاولت جاهدة أن تبرهن على إمکانية تحليل العمل الفني ورسائله تحليلاً سيميوطيقياً، من هذه المدارس: المدرسة الشکلية الروسية، ومدرسة باختين، و مدرسة براغ - يمکن أن يُنظَر إليهما بوصفهما امتدادًا أو إعادة تقييم للشکلية الروسية-  ففي ما بين عامي 1928- 1948 ظهرت في تشيکوسلوفاکيا مجموعة کبيرة من اللغويين والمنظرين في المسرح والأدب والموسيقى، والمعروفة باسم مدرسة براغ. تعد هذه المدرسة هى صاحبة النظرة السيميوطيقية- البنيوية الأولى المنظمة لدراسة الفن. (سيميوطيقا الفن – دراسة الفن بوصفه نظاماً من العلامات) تلک النظرة التي أسست بالفعل من قبل مقالة "لجان موکاروفسکى ا لفن بوصفه حقيقة سيميوطيقية " . بالرغم من أن أغلب أعضاءها  کانوا لغويين إلا أنهم کانوا ينظرون إلى سيميوطيقا الفن بوصفها حجر الزاوية لمشروعهم. وأنه عمل متطور ليس فقط في التاريخ والشکل الأدبي لکن أيضا في المسرح والسينما والموسيقى والرسم، وکذلک المشکلات النظرية العامة والجمالية
            وصف جان موکاروفسکي الفن بوصفه علامة مستقلة, بتعبير آخر بوصفه حديثًا عن هدف ذاتي لا يلزم أن يدل على موضوعات أو مواقف حقيقية. وفي الوقت ذاته يريد موکاروفسکى تجاوز الجمالية الشکلية وذلک بإصراره أن الفن مستقل ذاتيًّا وصريح. ويضيف مؤکدًا کذلک أن الموضوع الفني ذاته قد يؤدي وظائف عدة من وظيفة جمالية إلى اجتماعية ومعرفية. استفاد موکارفسکي من فرديناند دي سوسيرفي البرهنة أن الفن " العمل الفني" حقيقة سيميوطيقية، وذلک من خلال تطبيق تقسيم "سوسير" للعلامة اللغوية إلى (مفهوم/ صورة سمعية) أو (دال/ مدلول)، إلى النظر إلى العمل الفني بوصفه (علامة) تتکون من وجهين "العمل الفني" – شيئ من صنع الإنسان أو من إنتاج براعته – وهى تقابل "الدال" عند سوسير، و"الموضوع الجمالى" وهو يقابل "المدلول" عند سوسير. وما يترتب على هذا الفهم للعلامة الفنية ومکوناتها في الفن.
          هل نجح هؤلاء المنظرين في تحليل العمل الفني ورسائله تحليلاً سيميوطيقيا ؟ وهل استطاعوا أن يثبتوا أن المنظور السيميوطيقي هو وحده الذي سيتيح للمُنظِّرين أن يتعرفوا على الوجود المستقل للبنية الفنية وعلى ديناميکيتها الأساسية، وأن يفهموا تطور هذه البنية باعتبارها حرکة کامنة ولکنها في علاقة جدلية دائمة مع تطور المجالات الأخرى للثقافة ؟ هذا ما حاولت أن 

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Art as a Semiotic Fact: Semiotics from Language to Art

المؤلف [English]

  • Walaa Muhammad Ali Mahfouz
المستخلص [English]

The linguists and later scientists Semiotics hesitated a long time to analyze the Private Messages arts , though they have succeeded in their application to literary texts written because glottology give her tools serious analysis of literary language and study , as well as the written text something relatively fixed , but it's different every difference for the visual arts because a large number of formats aesthetic ( color and shade and dimensions ) in the Fine Arts , and the lighting and angles and performance in the movie theater - they operate at the same time making the analysis of full of excitement , and very tough at the same time
      So there were a lot of currents and schools that tried hard to demonstrate the possibility of analyzing the artwork and letters analysis Semiotics , of these schools : school formal Russian School, Bakhtin , and the Prague School - can be viewed as an extension or re-evaluation of the formal Russian - In what between 1928 - 1948 Czechoslovakia appeared in a large group of linguists and theorists in the theater , literature and music , known as the Prague School . This school is an impressive sight Semiotics - the first structural organization to study art . ( Semiotics of art - the study of art as a system of signs ) that view , which is already established by the article " committees " Jan Mukarovsk " art as a fact Semiotics ." Although most of its members were linguists , but they were looking to Semiotics of art as the cornerstone for their project . And that the work developed not only in the history and literary form , but also in theater, cinema , music, painting , as well as the problems and the general theory of aesthetic
     Description Jean Mukarovsk - Czech prominent literary theorist - as a sign of independent art , in other words, as a newly self- goal need not suggesting topics or real situations . At the same time wants Jan Mukarovsk exceeded aesthetic formalism and that by insisting that art is autonomous and frank . He adds , stressing also that the substantive theme itself may result in several functions of aesthetic functionality to the social and cognitive .
     Benefited Mukarvsk of Ferdinand de Saussure, he prove that art " artwork " The fact Semiotics , through the transformation of the division " Saussure ," the sign language to the ( concept Picture / audio ) or ( D / meaning ) , to look at the artwork as a ( sign ) consists The two faces of " artwork " - something of a man-made or produced by his proficiency - which correspond to " signifier " when Saussure , and " Thread aesthetic " It corresponds to " meaning " when Saussure . And what the consequences of this understanding of the technical mark and components in art .
    Are these theorists succeeded in analyzing the artwork and letters Semiotics analysis ? And whether they can prove that Semiotics perspective is the only one who would allow theorists to recognize the independent existence of the structure of technical and fundamental dynamics , and understand the evolution of this structure as a potential movement , but in a dialectical relationship with the development of a permanent other areas of culture ? That's what I tried to point out through this research .