القافية في شعر أبي جعفر بن سعيد الأندلسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

             عنيت هذه الدراسة بتناول شعر أبي جعفر بن سعيد من خلال منظور أسلوبي کان هدفه الأصيل معالجة النصوص الشعرية للشاعر في ذاتها, والکشف عن سماتها البارزة.
             وقد حاولت هذه الدراسة أن تحقق لنفسها الموضوعية العلمية مع الإقرار بصعوبة التعرض الموضوعي الکامل للأعمال الأدبية, ومن هنا استعانت الدراسة بالأسلوبية الإحصائية دون الاعتماد على الحدس في الکشف عن کم الظواهر تأصيلًا لهذه الموضوعية.
           وبعد أن تناولت الدراسة دراسة القافية  في شعر الشاعر انتهت إلى النتائج التالية :
          کشفت دراسة القافية في شعر أبي جعفر بن سعيد عن تميز الأصوات التي اتخذها رويٌّا بسمات صوتية موسيقية بارزة, وقد تميزت قوافي أبي جعفر بصفتين خاصتين :
الأولى: إذا کانت المنظومة القديمة للشعر العربي تُغَلِّب القوافي المطلقة على القوافي المقيدة فإن هذا الاتجاه بلغ مداه مع أبي جعفر, فقد جاءت نسبة توجهه للقوافي المطلقة بنسبة (83.54%) وهي تمثل أکثر من ثلاثة أرباع الديوان في حين کانت نسبة القوافي المقيدة (16.45%).
الأخرى: تقدم نسبة المجرى المضموم على غيره يأتي مخالفًا لما هو شائع في الشعر العربي القديم.
          وقد کان أبو جعفر يميل إلى استخدام الکلمات ذات البنية المورفولوجية الواحدة في قوافيه, کما أن کلمات قوافيه جاءت مرتبطة بسائر کلمات البيت مما جعلها متمکنة في موضعها.

عنوان المقالة [English]

Rhyme Poetry in Abu Jaafar bin Saeed

المؤلف [English]

  • Yasmin Mohammed Jomaa Mohammed
المستخلص [English]

This study is meant to address hair Abu Ja'far bin Said, through the prism of stylistic goal was to address the inherent poetic texts by the poet in itself, and the disclosure of the salient characteristics.
This study has tried to achieve for itself scientific objectivity while acknowledging the difficulty of being objective complete literary works, and here Baloslobah statistical study hired without relying on intuition to disclose how much his Islamic phenomena of this objective.
After the study, the study addressed the rhyme in the poetry of the poet ended with the following results:
A study of rhyme in poetry of Abu Ja'far bin said for featured voices by Ruja features prominent musical voice, an uninhibited Roya was rhymes ABI Ja'far special capacities:
First: If the old system of Arabic poetry beat absolute rhymes rhymes recorded this trend reached its extent with Abu Jaffar, the proportion going to absolute rhymes (155.63%) It represents more than three quarters of the Cabinet while the rhymes (16.45%).
Other: Hungarian attached to rate other comes contrary to what is common in ancient Arabic poetry.
Abu Ja'far was inclined to use words with morphological structure in his rhymes, and the words of his rhymes were linked to other words House making empowered in place.