أساليب التنشئة الخاطئة وعلاقتها بالتفکير الابتکارى لطفل ما قبل المدرسة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الاجتماع والخدمة الاجتماعية - کلية العلوم الإجتماعية – جامعة الکويت

المستخلص

          هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد العلاقة بين أساليب التنشئة ودرجة التفکير الابتکاري لدى أطفال ما قبل المدرسة ، ومدى الاختلاف الموجود في أساليب أمهات الاطفال الأعلى والأدنى في درجات التفکير الابتکاري . وکذلک هدفت الدراسة إلى تأثير هذه الأساليب على کل من الذکور والإناث من عينة أطفال الدراسة الحالية .
وفي سبيل تحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإختبار عينة البحث بطريقة عشوائية تکونت من 100طفل منهم (50) من الذکور ، (50) من الإناث ، کما تم تحديد أمهاتهن حيث بلغ عددها (ن=48) من الأمهات ذات المستوى الاقتصادي الاجتماعي المتجانس ، کما تم استخدام أربعة أدوات مقننة للإجابة عن فروض البحث وهي : (1) اختيار رسم الرجل ( 2 ) اختيار التفکير الابتکاري لطفل ما قبل المدرسة ( 3) مقيلس الاتجاهات الوالدية (4 ) استمارة تحديد المستوى الاقتصادي الاجتماعي .
         واتبعت الإجراءات العلمية في تحديد عينة الأطفال من ذوي الدرجة المرتفعة في التفکير الابتکاري ( ن = 24 ) وعينة الأطفال من ذوي الدرجة المنخفضة في التفکير الابتکاري ( ن= 24 ) ، کما تم استخدام اختبار ( ت) لدلالة الفروق بين المتوسطات وکذلک أسلوب تحليل التباين ذو الاتجاه الواحد ( One Way ANOVA) للإجابة عن فروض البحث وقد اظهرت النتائج أن هناک فروقاً دالة جوهرية بين مستوى التفکير الإبتکاري ( مرتفع ومنخفض ) على مقياس أساليب التنشئة الخاطئة للأم لصالح الأطفال مرتفعي التفکير الإبداعي ، او بمعنى آخر أن درجة أسلوب الأم الخاطئ في التنشئة يؤثر سلباً على درجة الإبتکار لدى الطفل . کما توصل النتائج إلى أن هناک علاقة دالة بين الدرجة الکلية للتفکير الابتکاري ودرجات متغيرات التنشئة الوالدية وهي : التسلط ، الحماية الزائدة ، الإهمال ، التدليل ، إثارة الألم النفسي کما قدمت الباحثة توصيات ومقترحات مفيدة لأبحاث مستقبلية مرتبطة بفکرة البحث .

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Wrong Parental Upbringing Methods and their Relationship to Creative Thinking for Pre-School Children

المؤلف [English]

  • Nidal Hamid al-Musawi
المستخلص [English]

The present study aimed to determine the relationship between parenting styles and the degree of creative thinking among pre-school children, and the extent of the difference in the methods of the mothers of children the highest and lowest degrees of creative thinking. And also aimed to study the effect of these methods on both male and female children of the current study sample.
In order to achieve the objectives of the study, the researcher test sample randomly consisted of 100 children of whom (50) were males, 50 females, were also identified their mothers as numbered (n = 48) of the mothers-level socio-economic homogenized, has also been Use four codified Tools for answering research hypotheses: (1) test for draw the man (2) selection of creative thinking to pre-school children (3) parental styles scale (4) list of socio-economic level.
And followed scientific procedures to identify a sample of children with high degree of creative thinking (n = 24) and a sample of children with low grade in creative thinking (n = 24), has also been used t-test for significant differences between the averages as well as the method of  analysis of variance with one-way (One Way ANOVA) to answer the research hypotheses .The results showed that there are significance differences substantially between the level of creative thinking (high and low) on a scale methods of upbringing parental styles for the mother for  high children in  creative thinking, or in other words, that the degree of wrong styles that  mother used  in the upbringing adversely affect the degree of creativity of the child. The results also found that there is a significant relationship between the overall degree of creative thinking and degrees of parental socialization variables, namely: authoritarianism, extra protection, neglecting, pampering,  exciting psychological pain. the researcher also provided useful recommendations and proposals for future research related to the idea of ​​the search.