المـعـالجـات الـثـقـافـيـة لـمـسـرحـيـة الـعـاصـفـة لـ ولـيـم شـکـسـبـيـر دراسـة فـي العـاصـفـة أو الـجـزيـرة الـمـسـحـورة (1667) لـ جـون دريـدن و ولـيـم دافـيـنـانـت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يـهـدف هـذا الـبـحـث إلى شـرح الـمـفـهـوم الـمعـجـمـي و الأدبـي وکـذلک الـثـقافـي لـمـصـطـلـح "الـمـعـالـجـة". کـمـا يـقـدم آراء الـعـديـد مـن الـنـقـاد حـول مـوضـوع "الـمـعـالـجـة"، مـع الـتـرکـيـز عـلـى آراء ادوارد سـعـيـد، رولان بـارت، جـولـيـا کـريـسـتـيـفـا، و جـيـرار جـيـنـيـت. و يـعـرض الـبـحـث أيـضـا مـعـنـى "الـمـعـالـجـة الـثـقـافـيـة" مـع الإشـارة إلى أنـواع الـمـعـالـجات الـمـخـتـلـفـة الـتـي تـسـتـخـدم فـي تـحـلـيـل الـنـصـوص. و يـقـوم هـذا الـبـحـث بـتـقـديـم تـحـلـيـل لـمـسـرحـيـة الـعاصـفـة أو الـجـزيـرة الـمـسـحـورة (1667) لـ جـون دريـدن و ولـيـم دافـيـنـانـت فـيـمـا يـعـد قـراءة جـديـدة مـن مـنـظـور الـقـرن الـسـابـع عـشـر لـمـسـرحـيـة الـعاصـفـة (1611) و هـى آخـر مـسـرحـيات ولـيـم شـکـسـبـيـر. و يـشـيـر الـبـحـث أيـضـا إلى خـصـائـص الـکـلاسـيـکـيـة الـجـديـدة حـيـث يـقـوم بـتـطـبـيـقـها عـلى الـمـسـرحـيـة. هـذا و يـعـرض الـبـحـث مـقـارنـة بـيـن الـنـص الأصـلي و الـنـص الـمـعـالج فـيـما يـتـوافـق مـع الـذوق الأدبـي لـجـمـهـور الـقـرن الـسـابـع عـشـر.   

عنوان المقالة [English]

Cultural Adaptations of William Shakespeare's The Tempest: A Study of John Dryden's and William Davenant's The Tempest; or, The Enchanted Island (1667)

المؤلف [English]

  • Dina Raafat Abdel-Hamid
المستخلص [English]

This research paper aims at explaining the lexical, literary, and cultural definitions of the term 'adaptation'. It also presents the opinions of multiple adaptation critics, focusing mainly on Edward Said, Roland Barthes, Julia Kristeva, and Gérard Genette. The paper, moreover, offers an explanation of the meaning of 'cultural adaptation' and highlights the various adaptation strategies used in analyzing adapted texts. This research also presents an analysis of John Dryden's and William Davenant's The Tempest; or, The Enchanted Island (1667), a seventeenth century rereading of William Shakespeare's last play The Tempest (1611). Through the analysis, the paper highlights the features of neoclassicism as applied to the play, as well as offers a comparison between both the renaissance original text and the restoration adapted version so as to satisfy the literary tastes of the seventeenth century audience.