مراسم الخدمة والقائمين عليها بالولائم بمقابر الأفراد فى الأسرة الثامنة عشر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التاريخ القديم- کلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

شغلت الولائم حيزا ليس بالقليل من مساحة المناظر الممثلة على جدران مقابر الأفراد، وخاصة بجبانة طيبة في الأسرة الثامنة عشر، وقد عکست هذه الولائم ملامح الثراء والرخاء التي اتسمت بها هذه الفترة.
ويهدف هذا البحث إلي الترکيز على جانب هام من جوانب الولائم وهو: مراسم الخدمة التي تتطلب الاحتکاک المباشر بالضيوف من قبل القائمين عليها، والتي يمثل الخدم الغالبية العظمى منها، وذلک من خلال عدة محاور:
المحور الأول: فئة القائمون على الخدمة من حيث: الهيئة التي تتمثل في طرز الملابس، وتصفيفة الشعر، والحلي، ونمط توزيعهم بين صفوف الضيوف.
المحور الثاني: مراسم الخدمة الممثلة في ترتيب جلوس الضيوف، وتقديم زهور اللوتس، والعقود المصنوعة من الزهور لهم، ومسح أجسامهم بالزيوت والدهانات العطرية، وتقديم الطعام .... الخ.
المحور الثالث: المغزى الديني لمراسم الخدمة.      
وقد خلصت الدراسة إلي أن مراسم الخدمة کانت تهدف إلي إعادة بعث المتوفى في العالم الآخر، وذلک من خلال ما يقدم للضيوف من نبيذ وزهور لوتس، وثمار اليبروح والزيوت والدهانات العطرية، کما أن هذه المراسم کانت مرتبة بتسلسل معين حيث تبدأ بأخذ نعال الضيوف، وتنتهي بتقديم الشراب المتمثل في النبيذ والجعة، کما اتضح من الدراسة بأنه کان يوجد وعي لدى المصري القديم بضرورة تحقيق التوازن في حياته، بمعنى التمتع بکل ملذات الحياة مع التفکير في العالم الآخر، وبالتالي ينعکس هذا على تصرفاته فتتسم بالاعتدال المنشود، وذلک طبقا لأغاني عازف الهارب التي تحفز على ذلک.

عنوان المقالة [English]

Service and Banquet Protocol in the Tombs of the 18th Dynasty

المؤلف [English]

  • Jihan Rushdie Mohammed
المستخلص [English]

Banquets occupied a great extent in the scenes depicted on the private tombs’ walls, especially in the Theban cemetery of the 18th dynasty. These banquets reflected the features of prosperity which characterized that period.
This paper aims to focus on an important aspect of the banquet: the ceremony of services that required direct contact with guests by its performers, from which the great majority were servants. It’s clarified through several points:
Firstly: the group of the service’s performers regarding to their appearance, which is represented in their clothing, hairstyles, jewelry and their distribution pattern among the guests.
Secondly: the service ceremony which is represented in the arrangement of the guests’ seating, offering them lotus flowers and collars made from flowers, anointing their bodies with aromatic oils and fats, offering foods…etc.
Thirdly: the religious significance of the service ceremony.
The survey concluded that the service ceremony aimed to the rebirth of the deceased in the Underworld. This happens through offering the guests wine, lotus flowers, mandrake fruits, oils and aromatic fats. These ceremonies were also arranged in particular sequence since it begins with taking the guests’ soles and ends with offering the beverages of wine and beer. The study also shows that the ancient Egyptian was aware of the necessity of balancing in his life. It means enjoying all the pleasures of life along with the thinking of the Underworld. Therefore it was reflected on his behavior, which is characterized by the desired temperance, according to the songs of the harpist that stimulate it.