الملامح النقدية المستخدمة في أدب الأطفال في إيران من وجهة نظر الناقد وکاتب الأطفال الإيراني محمد هادي محمدي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معيدة بکلية الآداب، جامعة عين شمس، قسم اللغات الشرقية وآدابها فرع اللغة الفارسية

المستخلص

         تهدف هذه الدراسة إلى رصد أهم الملامح النقدية المستخدمة في نقد وتقييم الأعمال الموجهة للأطفال في إيران نظراً لأهميتها. ومن خلالها نستطيع أن نتوصل إلى أهم ما توصلت إليه إيران في مجال النقد الأدبي ، خاصة نقد أدب الأطفال ، وذلک من خلال الآراء النقدية التي قدمها کاتب الأطفال الإيراني (محمد هادي محمدي) في کتابه (روش شناسي نقد ادبيات کودکان)؛ بمعنى (منهجية نقد أدب الأطفال). و تقوم الباحثة بعرض نقد منهجي لهذه الملامح مبينة مدى صلاحيتها أو عدم صلاحيتها لتطبيقها على أدب الأطفال. متخذةً في ذلک "المنهج الوصفي"، الذي يتناول بالتحليل والمناقشة الآراء التي جاء بها الکاتب الإيراني "محمد هادى محمدي "حول الملامح النقدية المستخدمة في أدب الأطفال.
        و تشتمل الدراسة على مقدمة نتناول فيها الحديث عن أدب الأطفال ونقده في إيران، ثم التعريف بمؤلف الکتاب، وأهم أعماله، وبعد ذلک نقوم بعرض آرائه المتعلقة بأهم الملامح النقدية المستخدمة في نقد أدب الأطفال.

عنوان المقالة [English]

Applied Methods of Criticism in Iranian Children's Literature: Mohamed Hadi Mohammdi’s Critical Perspective"Mohamed Hadi Mohammdi"

المؤلف [English]

  • Asmaa Ahmed Abdel-Alwanes
المستخلص [English]

This study aims at monitoring the most important criticizing features used in criticism and evaluation of the works directed to the children in Iran due to their importance through which we can realize the most important achievements and development in the field of literary criticism in Iran especially, the children's literature criticism by the criticizing opinions provided by the Iranian children author (Mohamed Hadi Mohammadi) in his book  (methodology of chidren literature criticism). The researcher presents a methodological criticism for these features clarifying the validity or invalidity of them to be applied in the children's literature as she adopting for that the "descriptive approach" which tackles by analyzing and discussion the viewpoints manifested by he Iranian author (Mohamed Hadi Mohammadi) about the criticizing features used in the children's literature.
This study includes an introduction in which we tackle taking about the children's literature and its criticism in Iran. Then, giving a definition for the book author and his most important works. Thereafter, we present his viewpoints relating to the most important criticizing features used in the children's literature.