التمکن البيئي وعلاقته بالتعلق الوالدي ومبادرة النمو الشخصي لدى طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية للعلوم الصرفة / ابن الهيثم / جامعة بغداد

2 کلية التربية / الجامعة المستنصرية

المستخلص

يستهدف البحث الحالي تعرف طبيعة العلاقة بين متغيرات البحث : التمکن البيئي وعلاقته بــ التعلق الوالدي ومبادرة النمو الشخصي لدى طلبة الجامعة، ومدى إسهام متغيري (التعلق الوالدي) و (مبادرة النمو الشخصي) في التباين الکلي لمتغير (التمکن البيئي). 
تألفت عينة البحث من (400) طالباً وطالبةً من جامعتي بغداد والمستنصرية، تم تطبيق مقاييس البحث الثلاثة، وبإستعمال معامل إرتباط بيرسون والإختبار التائي (t-test) وتحليل الإنحدار المتعدد، أظهرت النتائج : وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائياً بين (التمکن البيئي ) وکل من (التعلق الوالدي) و ( مبادرة النمو الشخصي)، يسهم متغير (مبادرة النمو الشخصي) بــ (2ر11%) من التباين الکلي في متغير ( التمکن البيئي)، أما متغير (التعلق الوالدي) ليس له إسهام.

عنوان المقالة [English]

Environmental Mastery and its relation to the Parental Bonding and Personal growth Initiative of University Students

المؤلفون [English]

  • Jabbar Wadi Bahidh AL-Ukayli 1
  • Mahmood shaker Abdul-razak 2
المستخلص [English]

The current research aims at knowing the nature of the relationship between the research variables: environmental mastery and its relationship to the parental bonding and the personal growth initiative of university students, and the extent of the contribution of the two variables (parental Bonding) and (personal growth initiative) in the total variation of the environmental Mastery. The sample consists of (400) Male and female students from the universities of Baghdad and Mustansiriyah.
The measures of (Environmental Mastery, Parental Bonding, and Personal growth Initiative), have been administered and the use of Pearson correlation coefficient, and test samples t (t-test) and analysis of multiple regression, the results show the following:
There is a significant positive correlation between (environmental Mastery) and (parental Bonding) and (personal growth initiative). The variable (personal growth initiative) contributes (11.2%) of the total variance in the variable (environmental Mastery), the variable (parental Bonding) has no contribution.