السعادة عند يحيى بن عدى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفلسفة

المستخلص

إن السعادة هى هدف أى سلوک إنسانى عند يحيى بن عدى . والسبيل للوصول للسعادة عنده إنما يکون بالسلوک الفاضل .
قسم يحيى بن عدى الفضائل إلى فضائل عقلية ، وفضائل خلقية ، وکان مسايراً فى تقسيمه هذا لأرسطو . ورأى أن الفضائل الخلقية تکتسب بالتکرار والممارسة ، وأنها وسط بين طرفين کليهما رذيل .
وقد أکد يحيى بن عدى على دور الرئيس ــ سواء فى الأسرة أو الدولة ــ على الحث على السلوک الفاضل علاوة على کونه هو ذاته ينبغى أن يکون قدوة لمن هم تحت أمرته .
النفس عند يحيى بن عدى هى من تقوم بالسلوک الفاضل وليس الجسم ، ولذا فهى تحاسب على ما تقوم به من أفعال سواء أکانت فاضلة أم رذيلة . وقد تأثر يحيى بن عدى بأفلاطون فى تصوره عن النفس سواء فى تقسيمه الثلاثى لقوى النفس ــ إلى نفس عاقلة ، ونفس غضبية ، ونفس شهوانية ــ أو فى تخصيص فضيلة معينة لکل قوة من قوى النفس ــ نعنى جعل الحکمة فضيلة النفس العاقلة ، والشجاعة فضيلة النفس الغضبية ، والعفة فضيلة النفس الشهوانيةــ أو فى تصوره لما يجب أن تکون عليه علاقة قوى النفس الثلاثة بعضها ببعض ــ فالنفس العاقلة ينبغى أن تسيطر على النفس الشهوانية بواسطة النفس الغضبية ليکون الإنسان فاضلاً .
ولقد أتبع يحيى بن عدى أرسطو فى تقسيمه للعقول إلى : عقل هيولانى ــ وهو العقل قبل أن يحوز المعرفة ، وعقل بالملکة ــ وهو العقل بعد اکتساب أفکار ومعارف ، وعقل فعال ــ وهو العقل الإلهى الذى يمد العقل الهيولانى بالمعارف فيتحول من عقل بالقوة إلى عقل بالفعل .    

عنوان المقالة [English]

Happiness when Yahya bin Oday

المؤلف [English]

  • Laza Ayad Al – Otaibi
المستخلص [English]

This study aims to explain Yahya ibn Adi's definition of Happiness, and their relationship to knowledge, to the good action, to the good and evil and to freedom of the will. 
Hi discusses the possibility of attaining happiness through virtuous actions which depend on understanding and reasoning. The concept of happiness, the concept of virtue, the role of the rational soul in attaining happiness and how human actions related to his reason and will.
In his moral philosophy, Yahya ibn Adi considers human being free, i.e he can do and not to do. For this very reason Yahya ibn Adi presents an educational vision which enable human beings to achieve their ultimate happiness.
Yahya ibn Adi asks man to occupy himself with studying sciences and looking into books of ethics and politics, to keep his soul alert, which leads the soul to know what is good and what is evil actions, when this end achieved the soul became interested in doing good actions.
Yahya ibn Adi discussed the human action and its conditions, he considered man a free subject who has volition and the power to do or not to do.

Yahya ibn Adi believed that man can achieve the ultimate stage of his perfection, that is the state of the perfect man. This stage depends on providing the soul with the best knowledge and a discipline of purification of the soul. When this stage reached, there will be a law of the soul which makes the perfect man act always autonomously without thinking or reasoning.