أطر معالجة الانتخابات الرئاسية في مواقع الصحف المصرية (دراسة مقارنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد بقسم علوم الإتصال والإعلام کلية الآداب جامعة عين شمس

المستخلص

قد لا يختلف اثنان على أن الصحافة الإلکترونية فرضت وجودها على الساحة الإعلامية العربية بل وأصبحت مصدرا رئيسيا للمعلومات والأخبار بلا منافس، والمثير أن هذه الوسيلة لم يکن لها وجود قبل عقدين من الزمان، ولکنها استطاعت أن تحقق نمواً مطردا على الساحة وتجتذب شرائح متنوعة من الجمهور، الذي ارتبط بها مباشرة وذلک بعدما تحول المستخدم العادي إلى صانع ومحرک لهذا التقدم، وفي وقت قصير أصبح للصحافة الإلکترونية أهمية بالغة في الحياة السياسية والاجتماعية والاقتصادية وفي شتى نواحي الحياة. وتأتي هذه الدراسة للتعرف على أسلوب وطبيعة معالجة الصحف الإلکترونية المصرية بمختلف أنماط ملکيتها (حکومي- حزبي- خاص) لقضية الانتخابات الرئاسية المصرية وذلک من خلال توظيف نظرية الأطر الإعلامية من خلال استخدام أداة تحليل المضمون و للوقوف على أهم الأفکار الرئيسية والأطر الإعلامية والشخصيات البارزة التي تناولتها الأخبار المتعلقة بقضية الانتخابات الرئاسية بالصحف الإلکترونية محل الدراسة. ومن أهم نتائج الدراسة جاء "إطار القضايا السياسية العامة" بنسبة (22.2%) ، يليها "إطار المشارکة " بنسبة (17.4%)، بينما جاء في المرتبة الثالثة "إطار سباق الخيل"  بنسبة (15.5%).
 الکلمات المفتاحية:  الأطر – الصحف الإلکترونية – الانتخابات الرئاسية
 

عنوان المقالة [English]

Faming of the presidential elections’ coverage in Egyptian newspapers websites (A comparative study)

المؤلف [English]

  • Maha Mohamed Hussein El Mallah
المستخلص [English]

There is no doubt that the online journalism has imposed its presence on the Arab media scene, and has become a major source of information and news without competition. It is interesting that online journalism did not exist two decades ago, but it has been able to achieve steady growth on the scene and attract diverse segments of the public, which was directly associated with it after the normal user became the maker and engine of this progress, and in a short time online journalism became very important in political life, social and economic and in various aspects of life. This study aims to identify the nature and the coverage of Egyptian e-newspapers in various types of ownership (governmental, party, private) for the Egyptian presidential elections by using the theory of media framing, using the content analysis tool and to identify the main ideas and media framing and prominent personalities related to the presidential election news in the electronic newspapers under study. Among the most important results of the study was the “participation framework” in the first place in the media frames used to address the issue of the presidential elections in2014 (16,5%), followed by “more than one frame” (14,4%) and the “responsibility frame” (11,6).

Kew words: Frames – online journalism – presidential elections