أداء دور الرجولة في منولوجات جين واجنر "البحث عن إشارات الحياة الذکية في العالم"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يعتبرفن أداء المنولوج واحدة من أهم الأشکال المسرحية المبتکرة و المثيرة للجدل وذلک لما يتطلبه من زيادة لکل من الکتاب و المخرجين والممثلين وحتي المتفرجيين. إن المنولوج الدرامي لديه أکثر من تعريف و مصطلح مسرحي مثل المنودراما أو الأداء الفردي علي حشبة المسرح. يمتلک فن المنولوج کل مقاومات النجاح لتکوين مسرحية متکاملة حيث أن البطل ينفرد وحده بأحداث المسرحية وتعتمد الأحداث علي أربع عناصر هي: البطل، الجمهور، العناصر المترابطة و اختيار الکلمات. إن جوهر المنولوج في التعبير يقوم به شخص واحد ( الممثل) لکي يعبر به عن شخصية البطل في المسرحية، وبالرغم من وجود شخص واحد علي خشبة المسرح فإن کثيرا من الشخصيات يمکن معرفتها من خلال نفس الممثل وذلک يعطي الحرية للکاتب للغوص في أعماق أسرار الروح الخفية للشخصيات الغير مرئية علي المسرح.
إن الغرض من هذا البحث هو تحديد کيفية بناء وتوظيف شخصية الرجل في أداء المنولوج من خلال مسرحية جين واجنر "البحث عن إشارات الحياة الذکية في العالم". لقد ألقيت الضوء علي شخصية بول و ليد والشخصيات الذکورية التي تحدثن عنها النساء من خلال هذه الدراسة، تسهم هذه الدراسة في الإهتمام بإبراز جسد الرجل متجسداً علي المسرح من خلال ممثلة وبطلة أنثاوية لکي تعکس أراء وثقافة المجتمع تجاه المرأة.

عنوان المقالة [English]

Performing Masculinities in Jane Wagner’s Monologues’ The Search for Signs of Intelligent Life in the Universe

المؤلف [English]

  • Sherine Moustafa El Shoura
المستخلص [English]

The performance art monologue has become one of the most important innovative and controversial theatrical forms. This is due to its increasing demand for both playwrights, directors, actors and even the audience. The dramatic monologue has many other theatrical terms as monodrama, solo play, one-actor play or solo performance. The monologue, thus, has all the ingredients to any appealing, unified and successful full-length play. The character in a solo play has a major objective but encounters obstacles. Action in a solo-play depends upon four characterization, the audience, unifying elements, and word choice.
The essence of the monologue is that it is a speech given by a single person portraying a character in the story. Although there is only one character on the stage, numberless characters are evoked by the same character. Thus staying only with that one character can give the playwright more freedom to dig deeply inside the secret soul.
The aim of this study is to determine how the masculine characters are constructed and function in Jane Wagner’s performance of monologue through her play The Search for Signs of Intelligent Life in the Universe (1986).  I focus on the male characters, Paul and Lud. And the men about which the female characters speak. The study contributes to the discourses concerned with representations of the male body and masculinities, particularly in live performance.