جين بنتا بريز: التعددية الثقافية وشعر موسيقى ما بعد الضب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يشتمل هذا البحث وعنوانه: "جين بنتا بريز: التعددية الثقافية وشعر موسيقى ما بعد الضب" على تحليل ودراسة قصائد جين بنتا بريز وهي تُعتبر مؤسسة تيار "ما بعد شعر موسيقى الضب" وهو تيار متحرر من ألحان الراجي الأفريقية. وقد تميزت الشاعرة بنتا بريز بإحياء الأساطير الأفريقية، الجاميکية کأسطورة نانسي الماررونية التي دافعت عن ثقافتها الأفريقية في وجه الاستعمار البريطاني، والأنجلوساکسوني، وکذلک تناولت تأثير التعددية الثقافية على الهوية.

عنوان المقالة [English]

Jean 'Binta' Breeze : Multiculturalism and Meta-Dub Poetry

المؤلف [English]

  • Neveen Diaa El Deen Hassan
المستخلص [English]

This paper which is entitled “Jean 'Binta' Breeze : Multiculturalism and Meta-Dub Poetry” focuses on Breeze (1957 -), as the originator of what is known as “Women’s domestic dub” which criticizes the racially marginalized status of black women. She has contributed a new poetic genre known as “meta-dub”, which is free from the reggae rhythm. Nancy of the Maroons is a Jamaican warrior whose struggle against post-colonialism and slavery is portrayed in Breeze’s dub poetry. The spirit of black feminism in the 1970s and 1980s encouraged Jean ‘Binta’ Breeze to develop African rhyming beats such as calypso, quadrille, mento and European folk songs.