الثورة البريختية على الجذور الأرسطية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية – کلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

 قبل الميلاد بقرابة أربعة قرون شقَّ الفيلسوف اليوناني أرسطوطاليس (382-322ق.م) نهر الدراما بفنِّه وإبداعه غير المسبوق.. وتلاحقت حلقات التاريخ ودوراته وتوالت حتى جاء المبدع الألماني برتولد بريخت -فارس الثورة الدرامية الملحمية- ليُجري تعديلات في مجرى هذا النهر المتدفق من خلال ثورته على الجذور الأرسطية الدرامية، وذلک بعد مولد أستاذه بنحو 22 قرنًا من الزمان.
بعدما أثبت الباحث في الجزء النظري لبريخت تأسيسه المسرح السياسي الملحمي، استهلَّ الجزء الفنيّ والتحليليّ بالأستاذ علي أحمد باکثير؛ لأنه تنبأ بالقضية الفلسطينية في مسرحيته "شايلوک الجديد" عام 1944م.. قبل ميلادها بأربع سنوات. ثم ثنَّى بالمبدع الفلسطينى معين بسيسو (1926-1984م) صاحب القضية الذي عالج قصة شمشون بين التوراة والمسرحية الشعرية. وأعقبه بالکاتب العربي السوري سعدالله ونُّوس (1941-1997م) من منطلق معالجته للقضية بعمق بين التأليف والاقتباس. وختم البحث بالمبدع المسرحي المصري ألفريد فرج (1929-2005م) الذي أعاد الوعي للقضية الفلسطينية. وتلک مجرد نماذج لمعالجي القضية في المسرح العربي ليس إلا.
وفي النهاية لا يسعنا إلا أن نقدم مزيد الشکر والعرفان إلى رواد مسرحنا السياسي وأن نترحم على أرواح من رحل منهم عن دنيانا، والذين أبقوا جذوة القضية متقدةً في عقول وأفئدة أبناء الأمة العربية من المحيط الهادر إلى الخليج الثائر.. داعين مبدعينا المعاصرين واللاحقين إلى مواصلة الکتابة عنها إلى أن يقضى الله أمرًا کان مفعولًا.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Briechtiah Revolution on Aristotle

المؤلف [English]

  • Hossny Mohamed Abd Allah
المستخلص [English]

This part tried to put an establishment for the Arab political scene ,especially in its treatment of the Palestinian cause ,through :

Definition with Aristotle dramatic theater and intellectual bases and roots of the three tragedy components : Muti simulation ,simulation tool and the simulation method .
Seeking to develop an intellectual framework for Brecht's mechanisms in epic threater ,through his small book in size large in value and content the (small Alawrjanon) translated by MR. farouk Abdel Wahab and prefaced by Ms. Nihad Selaiha.
Making a comparison between the professor (Aristotle) and his student ( bertolt Brecht ) from various creative aspects .
Developing Brecht's mechanisms in epic threater as a common ground established by the political theater Arab with its pioneer and his contemporaries .
Confirming that the Arab political scene is rooted deep in the soil of Brecht ,and has drunk from the trough of the inexhaustible.

The bottom line is that the dramatic theater ,both ( Aristotelian) and epic (of Brecht) extended its roots deep in history ,is a series of connected loops from Aristotle passing through Berecht till the creators of contemporary theater : westerners and Eastern ,Arabs and foreigners .with regard to Arab political theatre ,especially in the handling of the Palestinian issue and dealt with it ,we can not overlook or disregard for affected in this context theater of Brecht ,the epic Brecht mechanisms and saturation in a manner Brechet Revolutionary traditional Aristotelian templates .this does not mean supply our consent fully to imitate others as they are and our call to enter this road to its limit ,but the intention behind it: the call to devise dramatic methods that reflect us and learned from our Arab local environment ,moral heritage and the system of values .