وظائف الصورة الشعرية عند ابن حيوس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

عضو هيئة تدريس بجامعة الجبل الغربي - کلية/ الآداب تيجي – ليبيا

المستخلص

هذا ملخص لمبحث من بحث  بعنوان "الصورة الشعرية عند ابن حيوس" أجيزت به رسالة ماجستير في اللغة العربية من کلية الآداب جامعة الزقازيق سنة   (1426هـ 2005م)،وقد تناولت الدراسة شاعر من شعراء العصر الفاطمي أسمه (ابن حيوس)"394ــ 473 هـ "
اعتمد الباحث في دراسة شعر ابن حيوس على المنهج الفني المرتکز على البلاغة، مع الاستفادة من مناهج أخرى کالمنهج الوصفي والمنهج التاريخي، وقد انصب اهتمام الباحث على دراسة فنية الصورة ، وکذلک بيان طبيعة الترکيب الفني بين الصورة والوسائل الغايات ،وبيَّن الباحث ايضا عناصر الصورة وأهميتها ووظيفتها من خلال شعر ابن حيوس.
يهدف هذا المبحث إلى بيان وظيفة "الصورة" في شعر هذا الشاعر، وقد قسم الباحث الأدوار التي تؤديها الصورة داخل النص إلى ثلاث وظائف:
** الوظيفة الجمالية :والتي يُنقل من خلالها المعنى في صورة  من الإمتاع الفني، وذلک من خلال التشخيص ،والتجسيم، المبالغة، المتعة الفنية في ذاتها.
** الوظيفة الاجتماعية: فالشعر کان و ما يزال يؤدي دوراً على المستوى الفردي والجماعي، وقد عرض ذلک من خلال أغراض الشعر من مدح ووصف ،وفخر ،... وغيرها.
**الوظيفة الإشارية: فالمعنى لا يذکر هنا مباشرة ، وإنما يُلمح إليه، وقد تحقق ذلک من خلال الوصف والکناية، والتعريض، والرمز ...وغيرها.
وفي نهاية کل وظيفة يعرض الباحث تقويماً لها على أساس تطبيقها على شعر ابن حيوس مبيناً مدى نجاح الشاعر في تحقيق هذه الوظيفة أو تلک.
يوصي الباحث:
1ـ بدراسة بعض الظواهر الواضحة في شعر ابن حيوس مثل أثر الحواس الخمس في شعره وبخاصة حاسة الشم ،وکذلک أحکام النجوم.
2ـ بزيادة الاهتمام بشعراء العصر الفاطمي ،والقيام بدراسة فنية لأشعارهم، وبخاصة: أبراهيم الحضرمي(ت 475هـ)،وأبو المعالي الهيتي(ت 497هـ)،وابن أبي حصينة(ت 457هـ)،وابن الخياط(ت517هـ)، والأبيوردي (ت 507هـ)، والشريف العقيلي(ت 450هـ).

عنوان المقالة [English]

The Functions of poetic Imagery in Ibn Hayos

المؤلف [English]

  • Al Maqtof Othman Atef
المستخلص [English]

This is an abstract of one of subjects from a Research entitled "The Poetic Imagery of Ibn Hayos" which was approved as a Master in the Arabic Language from Faculty of Arts, Zagazig University (1427 A.H., 2005 A.C.). The study is about one of the Poets of Fatimid Age called (Ibn Hayos 394 - 473 A.H.)
The researcher depended, in studying Ibn Hayos's poetry, on artistic method which based on rhetoric as well as other methods like descriptive method and historical one. The researcher concerned with studying the artistry of image and explaining the nature of artistic structure between the image and means & purposes. The researcher also pointed out the elements of image, its importance and function through Ibn Hayos's poetry.
The purpose of this subject is to show the role of the image in Ibn Hayos's poetry. The researcher classified the roles of the image to three functions:
** The aesthetic function: through which the meaning conveyed to make the reader enjoy artistically by using personification, concretization, hyperbole and the artistic pleasure itself.
** The social function: poetry played and still the role on the individual and social levels, and this was shown through the purposes of poetry e.g. eulogy, description, boasting …etc.
** The referential function: the meaning is not stated directly, but it is hinted, and that is achieved through description, metonymy, innuendo, symbols…etc.
At the end of each function the researcher presents an evaluation by applying them on Ibn Hayos's Poetry and shows how the poet succeeded in achieving each function.      
The Researcher's Recommendations:
1-      Studying some obvious features in Ibn Hayos's Poetry such the effect of five senses on his poems, especially smell sense.
2-      Further concern with the poets of the Fatimid Age and the artistic study of their poems specially, Ibrahim Al-Hadrami (died in 475 A.H.), Abu Al-Maaly Al-Hiti (died in 479 A.H.), Ibn Abi Hasinah (died in 457 A.H.), Ibn Al-Khyaat (died in 507 A.H.) and Al Sherif Al Aqeely (died in 450 A.H.).