الحوارية فى الإبداع الروائى لبهاء طاهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية المعيدة بکلية الألسن - جامعة عين شمس

المستخلص

يتناول هذا البحث الحدود المعرفية لغويا واصطلاحيا للحوارية فى الثقافة العربية والثقافة الأجنبية الوافدة ،ثم ينتقل من هذا التحديد المعرفى إلى متابعة الأبنية الحوارية فى تمايزها البنائى، وبخاصة الحوار الداخلى ( المباشر وغير المباشر) والحوار الخارجى ( الثنائى والثلاثى والرباعى) والحوار المحکى والحوار التقديرى والحوار الصامت.
وقد أفادت الدراسة فى هذا التحديد وفى هذا التقسيم من المقولات النقدية لباختين وتودوروف وسواهما من الباحثيين ، کما أفادت من مقولات الجاحظ وغيره من الباحثيين العرب.
ثم ينتقل البحث من هذا التقديم النظرى إلى متابعة الإجراءات التطبيقية على النصوص الروائية لبهاء طاهر حيث استخلص من کل رواية الأشکال الحوارية التى عرضنا لها فى التنظير، مع ربط هذه الحوارية بتقنيات السرد وطبيعة الشخوص والسياقات الثقافية ، ثم اتجهت الدراسة إلى نصوص بعينها لتستخلص منها الظواهر الطارئة فى الحوار السردى ونعنى بها (الحوار الصامت) الذى مثلَ ظاهرة جديدة فى إبداع بهاء طاهر الروائى ؛حيث تحول الجسد فى هذه الروايات إلى أبجدية دالة، فحرکة العضو لها معنى وسکونه له معنى ، ومن ثمً استطعنا فى الدراسة أن نقف على هذه التقنية الحداثية بکل بعدها النظرى وإجرائها التطبيقى على کل النصوص الروائية لهذا المبدع.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

DIalogue in Narrative Creativity by Bahaa Tahar

المؤلف [English]

  • Gehad Mahmoud Awwad
المستخلص [English]

          This research includes the linguistically and idiomatically knowledge limits of dialogue in the arab culture and the received foregin culture .then , it transfers from this knowledge identification to followinggup of dialogue structuresin their structural differentiation ,and in particular the internal dialodue structures in their structural differentiation ,and in particular the internal dialogue                  ( direct and indirect)and external dialogue (bilateral and trilateral and quadruple) , the narrative dialogue ,estimating dialogue and silence dialogue.
         The study in this identification and this division indicated criticism articles of bakhtin ,todorov and other researchers .it also indicated from sayings of el Jahiz and others Arab researchers.then the research transfers from this theoretical presentation into following up the applicable procedureson the narrative text of bahaa Tahar . he concluded   from every narration the dialogue types we pointed out in the theorizing ,and connected this dialogue with narrative technique, characters natural and cultural contexts .then the study moved to certain texts to conclude from them the emergency phenomena in the narrative dialogue .the body in these narrative turned into indicative alphabets . the movement of a part has  a meaning and its stillness has another meaning . thus , in this study , we could talk about this modern technology with all its theoretical dimension and practical procedure on all narrative texts of this creative novelist.