الموت وأثره الحضاري في المشرق الإسلامي من القرن (4: 7هـ /13:10م)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يتناول هذا البحث الموت وأثره الحضاري في المشرق الاسلامي من القرن (4: 7هـ) وقد قُسم هذا البحث إلى ثلاثة مباحث فألقى المبحث الأول الضوء على حالات الموت. فقد خُلق الإنسان مقدرا له الموت بعد حياة محددة عند الله سبحانه وتعالى، ومن ثم فليس للموت أسباب، لکن تعددت حالاته ما بين سياسية واقتصادية واجتماعية وصحية وغيرها.
کما تطرق المبحث إلى الوصية وکيف انها تختلف باختلاف المواقف والظروف، ومنها وصية سياسية بالحکم ، ووصية برعاية الأولاد، ووصية بالأموال والممتلکات، ووصية بالعلم ووقف الکتب، ووصية بالغسل والدفن .
 وتناول المبحث الثاني ما يحدث بعد الموت من مراسيم، فمراسيم الموت کثيرة، وتختلف من مجتمع لآخر، ومن طبقة لأخرى، غير أنها طفيفة جدا، بينما تناول المبحث الثالث أثر الموت على المجتمع سياسيا، اقتصاديا، اجتماعيا، ثقافيا)،ثم جاءت الخاتمة تبرز ما توصل إليه البحث من نتائج.
   فجميع المعطيات التي تم التوصّل إليها، تقود بطبيعة الحال، إلى جملة مسائل أخلاقية واجتماعية، وهي أن الحفاظ على النفس الإنسانية يعد من أولى المقاصد الشرعية التي اهتمت بها الشرعية الإسلامية، وأولتها عنايتها الفائقة حتى أنها أوجبت الخلود في النار لقاتل النفس الإنسانية، کما تدل على قوله سبحانه وتعالى: ]من يقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فيها وغضب الله عليه ولعنه وأعد له عذابا عظيما[، وذلک لأن الإضرار بالغير دون مبرر مقبول يرتضيه الشرع، ويقبلـه العقل السليم يعتبره المشرع الإسلامي والوضعي ـ على السواء ـ تجنيـًا وتجاوزًا على حق الغير، ومن هنا اعتُبر أن للحق صفة اجتماعية وليست فردية، فحسب تراعى فيه مصلحة الأفراد والجماعات بما يضمن تسيير الحياة.
    وفي الختام عش ما شئت فإنک ميِّت، وأحبب ما شئت فإنک مفارقه، واعمل ما شئت فإنک مجزيٌ به، الموت يأتي فجأة والقبر صندوق العمل، ولا نکتفي أن نؤمن بالموت، بل أن نستعد له بالتوبة النصوح، والعمل الصالح، والبذل والتضحية، والإقبال على الطاعات.

عنوان المقالة [English]

Death and its Cultural Impact in the Islamic East of the Century (4: 7 -10: 13)

المؤلف [English]

  • Mervat Rada Ahmed Mohamed
المستخلص [English]

This paper deals with death and its impact of Islamic civilization in the East of the century (4: 7 e) This research has been into three sections and delivered the first section of light on the deaths. The creation of man destined to die after a certain life when God Almighty, then it is not for the causes of death, but there were many cases is between political, economic and social, health and others.
Section also discussed the commandment and how they vary according to situations and circumstances, including the commandment of political governance, and commandment sponsored boys, and the commandment of money and property, and the commandment to science and stop books, and commandment panning and burial.
 And eating the second topic what happens after the death of decrees, Vmrasim death are many, and vary from one society to another, and layer to another, but it is very slight, while eating the third research impact of death on the community politically, economically, socially, culturally), and then came the conclusion highlights what reached search results.
All data that have been reached, leads naturally to the inter ethical issues and social, is that self-preservation humanity is one of the first destinations legitimacy, which focused on the Islamic legitimacy, and accorded attention high until it necessitated immortality in the fire of the murderer of the human soul, as evidenced by saying the Almighty: "Whoever kills a believer intentionally, his recompense is Hell to abide therein, and the wrath of God upon him, and prepared for him a great punishment, because injury to others without acceptable justification acceptable Shara, and acceptable sound mind considers legislator Islamic and postural both Tgnaa and encroachment on the right of others, and here considered that the right social status, not an individual, only take into account the interests of individuals and groups to ensure the conduct of life
In conclusion nest what you want for you is dead, and love what you want for you departest, and do what you want for you rewarding him, death comes suddenly and the grave Labour Fund, and not just to believe in death, but to prepare his sincere repentance, and good work, and giving and sacrifice, and the demand for good deeds.