الرغبة الصوفية: قصائد الحب الأولى لکاملا داس من منظور التحليل النفسى لجاک لاکان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يعنْي هَذا البحث بِدراسة شعر الحبِ في المؤلفات الشعرية الأولي للشاعرة الهندية کامُلا دَاس وذلک بقراءة هذا الشعر من منظور التحليل النفسي لچاک لاکان.
 تبدأ الدراسة بعرضٍ شامل للأراء النقدية شديدة التباين والأختلاف والتي أخذت من مؤلفات کامُلا داس الشعرية وسيلة إما للهجوم الضاري عليها کشاعرة تدعو ظاهريا إلى الأنحلال الخُلقي أو للدفاع عنها باستماتة کشاعرة تبنت ضمنيا قضية حرية المرأة الهندية ودافعت عنها في کل کتاباتها. ويري الباحث أن هناک قصورا واضحا في تصميم معظم النقاد علي تصنيف هذا الشعر في إطار إي من هاتين الروؤيتن فقط دون غيرهما. ولهذا فالمقترح الرئيسي للبحث يعتمد بالأساس علي ضرورة إيجاد مدخل نقدي جديد يعتمد بالأساس علي نقاط التشابة في النظرة الفلسفية لأشکالية الحب وعلاقة الرجل بالمرأة بين کل من کامُلا داس وچاک لاکان وخاصة في محاورتة رقم  (20) والتي خُصصت بالکامل لعرض وجهة نظرالتحليل النفسي في تلک القضية.  يفرد البحث للأمثلة کثيرة متنوعة والتي تدعم هذا التشابة بوضوح والتي نخلصُ منها بأن قضية الحب عند کامُلا داس لم تکن بالأساس غريزية والتي تُعظم من شأن إرضاء الرغبات الجسدية وإنما هي تشبه هذا الحب الذي يتبناه المتصوفة والتى أسماها چاک لاکان بأنها حالة اللذة التي تعلوعلي الجسد، إنها تلک الحالة التي تُعلي من مرتبة الروح کأساس لعلاقة المتصوف بما يراة ﺇلهي. وکما يقترح چاک لاکان بأن کل من تعترية هذة الحالة فإن أسلوبه الخطابى لابد وأن يکون فية مزجٌ مابين الخطاب الهيستيري وأسلوب المتصوفة وکلاهما من الصعب فهم مضمون رسالته، فهذا هو من نراه بوضوح في شعر کامُلا داس. ويشير البحث أيضا الي الناقدة الفرنسية لوسي إريجري والتي تبنت تلک النظرية ونقحتها بعد چاک لاکان وأطلقت عليها أسم "المتصستيري"  “La Mysterique”والتي أفرد البحث جزء خاص في نهايتة لعرض مقوماتها الأساسية وتطبيقها علي بعض من قصائد کامُلا داس کمقترح لدراسة أشمل وأوسع. وينتهي البحث بخلاصة أن کامُلا داس يمکن وصفها بأنها من المتصوفة والمعروف مذهبهم الصوفي في الديانة الهندوسية باسم المذهب البهکتي.              

عنوان المقالة [English]

The Poetics of Mystical Desire: A Lacanian Reading of Kamala Das’s Early love Poems

المؤلف [English]

  • Mohamed E. Dawoud
المستخلص [English]

Kamala Das’s early poetry has been a topic of discussion, debate and dissension since the publication of her first collection of poems in 1965.  Although there has been a significant amount of critical works on Das’ early poetry in the last few decades, most of these works have limited themselves to a narrow range of perspectives that tend to polarize Das’s poetry as either degenerating in its moral values or potentially progressive because of its political and social concerns.  But both of these views are, in themselves, too single-faceted to encompass the religious and mystical implications in Das’s early love poetry.  The purpose of this paper, therefore, is to steer clear from such a reductive style by offering a more nuanced reading of Das’s early love poetry through the psychoanalytical perspectives of Jacques Lacan. Emphasized throughout the paper is the means by which Lacan’s insights and notions on “feminine sexuality’, mysticism and hysteria can help establish a new critical path for the understanding of how Das’s early poetry is enmeshed in a sensibility that leans towards the perennial question of the interconnection between mysticism and hysteria.  Reading Das’s early love poetry in the light of Lacan’s psychoanalytic insights in his Encore underscores the ways in which Das portrays herself in the guise of her persona as a Bhakti whose desire for the divine is perceived and apprehended in terms of the ineffable union after which the Bhakti seeks with ardent intent.  The paper also refers at its end to Luce Irigaray’s revisionist reading of Lacan’s insights on mysticism and hysteria, and suggests that Irigaray’s notion of “La Mysterique” can be found running as leitmotif through much of Kamala Das’s early love poetry.