دور المؤسسات الثقافية في حماية هوية الطفل دراسة اجتماعية تحليل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يرجع الاهتمام بالطفل وبثقافته وهويته واحتياجاته المعلوماتية إلى وقت ليس ببعيد، ويتضح ذلک في مراجعة الدراسات السابقة الى تتناول المؤسسات الثقافية وخاصة مکتبات الأطفال ودورها في تثقيف الطفل وتلبية احتياجاته الفکرية والاجتماعية والترويحية لحماية هويته من المخاطر التي تهدد ثقافته وانتمائه، ورغم قلة الدراسات والبحوث التي تناولت دور المؤسسات الثقافية ومکتبات الأطفال خاصة، فإن ذلک لا يعنى الحزم بندرة الانتاج الفکرى الذى أهتم بالطفولة وتنشئة الطفل وثقافته وهويته وتطوير فکره وتوجيه وتنمية ثقافته لمواجهة مخاطر العولمة.

عنوان المقالة [English]

The Role of Cultural Institutions in the Portection of the Child’s Identity: Social and Analytical Study

المؤلف [English]

  • Rabab Abd Elmomin Abd Elhafez
المستخلص [English]

Academic interest in the culture, identity and information needs of children has lately gained currency in many research fields. This interest can be demonstrated through the review of literature that reveals the role of cultural institutions such as children’s libraries in the education of children and satisfying their intellectual, social and recereational needs to protect their identity from any potential threat to their culture and sense of belonging. Although few studies have dealt with the role of cultural institutions and children’s libraries, this does not deny the fact that many others have focused on childhood, the socialization of children, and the development of their culture, thought and identity to suit the context of globalization.