التناص والمحاکاة والرواية الأکاديمية : دراسة مقارنة للحقيقة وما وراء الحقيقة في روايات "نعم العمل"لديفيد لودج و "جالاتيا 2.2" لريتشارد بورز و"قراءة لوليتا في طهران"لآذار نفيسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يعمل أسلوب التناص على إبراز الأدب والحياة الأکاديمية أو المحاکاة للحقيقية فيما تظهر الرواية الأکاديمية کنوع أدبي بجلاء فلسفة وفکر الکتاب الثلاثة ديفيد لودج ، وريتشارد بورز وآذار نفيسي وذلک في روايات "نعم العمل "و "جالاتيا 2.2" و"قراءة لوليتا في طهران".
تعزز الواقعية السحرية والسخرية من الرواية  کفن أدبي ومحاکاة أنواع سابقة منها أهمية النسخة الباهتة وکل ذلک أثرى مخيلة الکتاب-الأبطال في ذات الوقت لتکون القصة التي تختلط بالسيرة الذاتية هى تعبير عن الرواية کفن والعمل الجامعي کعالم أکاديمي ويلي ذلک العالم الأکبر. فنرى نقداً للرأسمالية والعالم الصناعي والتقني والهيمنة الدينية والتکنولوجية والسياسية ويتضح أن الرواية الأکاديمية والنظرية والنقدية تعد أنجح وسيلة للمقاومة سياسيا واقتصادياً ودينياً وفکرياً .
ومن ضمن الأسلئة المطروحة التي تمت الإجابة عليها في الروايات والسير الذاتية الثلاث:إلى أى مدى يتم انتهاک حقوق الإنسان باسم الرأسمالية والتکنولوجيا والدين ؟ وهل علاقة الأستاذ بالتلميذ هي ذاتها بين بيجماليون  وجالاتيا ؟ وهل تمت المحافظة على کرامة الأستاذ الجامعي ؟ ثلاث کتاب في ثلاث قارات يستخدمون التناص ونوع أدبي واحد هو الرواية الأکاديمية ليفندوا بعض الادعاءات ومنها أن المفکر والأستاذ الجامعي قد لا يعيش بالضرورة في برج عاجي وعالم وهمي ، على عکس الإعتقاد الشائع . على العکس قد يکون عالمه الأدبي والفکري هو ما يمکنه من التعايش بواقعية أکثر في مجتمعه والمقاومة بضراوة أشد، وقد يکون عالمه الأکاديمي والفکري هو الأصل بالنسبة له والعالم الخارجي هو الصورة الباهتة للحقيقة فحسب .

عنوان المقالة [English]

Intertextuality, the Simulacrum and the Academy Novel: A Comparative Reading of Reality and Hyperreality in David Lodge’s Nice Work, Richard Powers’ Galatea 2.2, and Azar Nafisi’s Reading Lolita in Tehran

المؤلف [English]

  • Eman Helmy El-Meligi,
المستخلص [English]

Through intertextuality, academy life and literature, or the simulacrum and hyperreality, are foregrounded in David Lodge’s Nice Work, Richard Powers’ Galatea 2.2., and Azar Nafisi’s Reading Lolita in Tehran. The Academy Novel, as a genre, helps three writers in three continents comment on various issues. Amongst these are the two-world nations, the integrity of the university professor, the ivory-tower intellectuals, and the Pygmalion-Galatea professor-student relationship. Oddly enough, the dilemma of the three protagonist-writers has certainly kindled the creativity of the three authors. Intertextuality has been the mode to highlight the ethical and epistemological dimensions of the original-simulacrum binarism. A reading of the three works highlights commonly shared autobiographical strains, self-reflexiveness and magic realism, as related to the Academy Novel as a genre, as well as the use of intertextuality, paratextuality, and pastiche. Ironically enough, these undermine, in a metafictional way, the very reality of the three novels. However, the seemingly-passive theoretical discourses are certainly positive. Whether literary, technological or intellectual, these discursive practices seem to resist the dominant hegemony, be it capitalist, industrial, technological, religious or political. Indeed, intertextuality is the main technique used in the three novels to foreground the academy life and literature, in other words, hyperreality and the simulacrum, evident in the academy novel as a genre and in campus life as a whole.