تراجيديا اغتصاب فاطيما: تراجيديا فى سياسات الفصل بين الجنسين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تقع احداث تراجيديا "نبيه سوارى" اغتصاب فاطيما (1976) فى عام 1950بقرية "کيسى مس مس" بسيراليون لتقدم الايدييوليجات الافريقية المتنوعة والتقاليد القبائلية والديانات المختلفة والأسطورية والثقافة الاهلية التى تهمش النساء فى مجتمع دکورى مهيمن. ان اغتصاب فاطيما ذات الخمسة عشر عام على يد زوج والدتها وعمها- کاضحية للحصول على سلطة الزعامة – يؤديها ويصدمها جسديا وسيکولوجيا: سارقا لصوتها، ماحيا لشخصيتها وکيانها. بما انها شخصت على انها قد سحرت، ففرض عليها المشارکة الجماعية والاحتفالية فى طقوس الحداد والسحر والزواج لکى تؤکد دورها المنسوب اليها کانثى وعروس بکر، ولکنها تفشل وتموت.
اما "نيني" فهى المراءة المنتقمة و الواصية,و هى اخت "ماکالاى"(زوجة الزعيم الدي قتلها عمدا هى وابنتها لکى يحمى نفسه). "نينى" تتحرر من النظام الدکورى بتحديها "للتصنيف النسائى" مؤکدة لزوجها المغتصب انها" ليست انثى". فان تحضيرها لارواح الاجداد وطقوس العبادة واحتفالية الاضحية والاراقة على قبر "ماکالاى"، يعيد هيکلة منصبها ووضعها وسلطتها على العالم الدکورى والموضوعى من خلال اکتسابها لما هو خارق للطبيعة. تشبها فماکالاى تعيد مکانتها بقوة کشبح متحدث يطارد الزعيم حتى الجنون والموت. واخيرا "فاطيما" تحصل على قوة خارقة للطبيعة کجثة فى کفن تداهم وتضرب عمها المغتصب حتى الموت. ان الهلاک يقع على الجماعة عندما يقتل الزعيم عمدا نسوة اهله. ان بطلات "سوارى" التى لم تعد مهمشة تقوت من خلال الموت والقوة الخارقة للطبيعة فى عالم لا تستطيع الدوکورية ان تعمل فيه او تديره.
ان "سوارى" يکشف التقاليد الافريقية والعبادات والعادات والاعتقادات والاساطير والفولکلور الدى يشکل شخصية افريقيا التى مجازا تهمشها عن بقية العالم. ان القارة المظلمة تظل مثل نسائها مکفنة بالظلام والبدائية والخرافة بينما تدق الطبول وتولول النساء معلنة النهاية التراجيدية لفاطيما وافريقيا.

عنوان المقالة [English]

THE RAPE OF FATIMAH: A TRAGEDY IN GENDER POLITICS

المؤلف [English]

  • Randa Khattab
المستخلص [English]

Set in 1950s Kissy Mess-Mess village in Sierra Lionne, Nabie Swaray’s tragedy, The Rape of Fatimah (1976), demonstrates Africa’s diverse ideologies, tribal traditions, religious multiplicity and mythical, indigenous culture that marginalize women in a dominant patriarchal community. Fifteen year old Fatimah’s rape, by her step-father and uncle, as a sacrifice to attain chief- power, traumatically scars her physically and psychologically, depersonalizing her, robbing her of ‘voice’ and being. Diagnosed as bewitched, she is forced to participate in communal ceremonial practices of ritualism, mourning, witchcraft and marriage, to reaffirm her ascribed feminine role as a virgin bride, but fails and dies. 
Nene, woman avenger and guardian, is sister of Makalay, ( Chief ‘s wife whom he murdered  with their daughter ,to protect himself), breaks free from the ‘male order’  by challenging “the categorization of womanhood”, asserting to her rapist husband that she is “not a woman”. Her conjuring of ancestral spirits, her worship ritual, sacrificial ceremony and libations poured at Makalay’s grave, reassert her position and authority over patriarchy and the empirical world, through the supernatural. Similarly Makalay is powerfully repositioned as a ‘voiced’ ghost haunting Chief, driving him to insanity and death. Finally Fatimah gains supernatural power as a dead body in a coffin, knocking down her rapist uncle to his death. Calamity befalls the whole community when Chief murders his women clan. No longer marginalized, Swaray’s heroines are empowered through death and the supernatural, in a world where patriarchy cannot function.
Swaray unearths African traditions, cult, customs, beliefs, legends and folklore as part of its generic character that allegorically marginalizes Africa from the rest of the world. “The dark continent” remains, like its women, shrouded in darkness, primitivism, and superstition as the dull tabule and the wailing women strike the end note of the tragedy of Fatimah and of Africa.