آليات التفاعل الحضاري في التنظير الاجتماعي الغربي في النصف الثاني من القرن العشرين (صموئيل هانتنجون نموذجًا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد بقسم علم الاجتماع – کلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

لا شک أن التفاعل الحضاري أصبح آلية أساسية في الوقت الحاضر لدعم الاتجاه إلى وحدة القرية الکونية. حيث أصبح حوار وتفاعل الحضارات يحتل مکان الصدارة في قائمة الاهتمامات الفکرية لعلماء الاجتماع والسياسة على کافة المستويات. ونظراً لکثرة الرؤى النظرية والأفکار والبحوث التي تناولت هذا الموضوع من قبل العديد من مفکري التنظير الاجتماعي الغربي. لذا، تم اختيار صموئيل هانتنجتون لسرعان ما تصدر مفهوم صدام الحضارات الذي صکه جدول أعمال الحوار. وعلى هذا النحو تتکون هذه الدراسة من أربع محاور أهمها، آليات التفاعل الحضاري في التنظير الاجتماعي الغربي ومحور آليات التفاعل الحضاري عند صموئيل هانتنجتون. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها، تمحور التنظير الحضاري الغربي بالأخص خلال الآونة الراهنة حول فکرة الصراع، کما تبين أن التنظير الحضاري في النصف الثاني من القرن العشرين أکد على أن الغرب والحضارة الغربية يميل إلى التعرف على ذاته من خلال الصراع فتاريخه هو دائما تاريخ الصراع مع الأخر.

عنوان المقالة [English]

Mechanisms of Cultural Interaction in Foreign Social Theorizing in 2nd Half of Twentieth Century (Samuel Huntington's Model)

المؤلف [English]

  • Mohamed Baumey
المستخلص [English]

There is no doubt that cultural interaction has become an essential mechanism for the time being in order to support the trend to global village where the dialogue and interaction of civilizations occupy the forefront in the list of intellectual concerns for the sociologist and politicians at all levels. Given the large number of theoretical perspectives, ideas and researches that tackled this subject by many thinkers of the foreign social theorizing. So, Samuel Huntington has been chosen because his model quickly has taken the first place pertaining to concept of the clash of civilizations that was recorded by Agenda of the dialogue. In this way, this study consists of four pivots the most important of which is the mechanisms of cultural interaction to the foreign social theorizing and the pivot of mechanisms of cultural interaction at Samuel Huntington. The study has found several conclusions including, ‎Axiation of the foreign cultural theorizing especially during the recent times on the idea of ​​conflict. It also became clear that the cultural theorizing  in the second half of twentieth century emphasized that the West and foreign culture tends to identify itself through conflict as its history always represents the history of conflict with the other.