الحياة المنزلية فى شعر ليام ويلکينسون

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

ليام ويلکينسون شاعر بريطانى معاصر ولد فى عام 1981. وهو يکتب أغلب شعره على طريقة نظم الشعر الحر غير أنه مولع بأشکال الشعر اليابانى مثل التانکا والهياکو والهيجا. وقد نشر ويلکينسون شعره على صفحات الإنترنت وفى شکل مطبوع مثل مجلة مودرن إنجليش تانکا (التانکا الإنجليزية الحديثة) والربنس (الشرائط) حيث أنه عمل ريئساَ لتحرير عدد من مجلات الإنترنت مثل بروون ﭽوس ﭽيرنال أوف سنريو & کايوکا (مجلة عصير الخوخ للسنريو & کايوکا)     وثرى لايت جاليرى & ﭽيرنال (معرض & مجلة ال3 أضواء). کما أن ويلکينسون نفسه له موقع على الإنترنت ينشر فيه أشعاره وأعماله وبه روابط متعددة.
 
يهدف البحث الحالى إلى تقصى الحياة المنزلية فى شعر ويلکينسون مرکزاَ فى الأساس على شعره الحر مع الإشارة للقليل من قصائده فى شکل التانکا. فمن الجلى لقارىء أشعار ويلکينسون أن الواجبات والأنشطة المنزلية وحتى الأثاث المنزلى أصبحت تشکل هوساَ شعرياَ لدى ويلکينسون يحدد موضوعاته ويصوغ الصور والخلفية الشعرية لقصائده. وحتى عندما يتناول موضوعات أخرى بخلاف الحياة المنزلية مثل الموسيقى والشعر فإن قصائده تفيض بصور أو خلفيات شعرية مستوحاة من الحياة المنزلية أو کلاهما. وهکذا فإن الجزء الأول من البحث يسلط الضوء على قصائد ويلکينسون التى تتناول موضوعات منزلية فقط مثل "لوحة يوم الأحد الثلاثية الأجزاء"، و"يوم الأربعاء"، و"مملکتى"، و"الإعدام". ففى هذه القصائد يتناول ويلکينسون الأنشطة والعادات المنزلية مثل قراءة الجرائد أثناء شرب الشاى فى الصباح، وأخذ القمامة خارج المنزل، والإستيقاظ مبکراَ، وتنظيف المنزل. أما الجزئين الثانى والثالث من البحث فيرصدان الصور والخلفية الشعرية المستلهمة من الحياة المنزلية ولکن فى قصائد تتناول موضوعى الموسيقى والشعر. فعلى سبيل المثال أحداث قصيدتى "موسيقى الباروک فى غرفة النوم الخلفية" و"وصول ملکة سبأ" تقع على خلفية حجرة النوم وربما حجرة المعيشة بينما قصيدة "مرحباَهنا" تصور القصائد الشعرية على أنها ضيوف آخر الليل المتطفلين على مائدة تذوق الشاعر النقدية والذين يقومون بإلقاء فضلات بولهم على أوراق الشاعر. وهکذا فإن الشعر المنزلى لويلکينسون يثير علامات تعجب وإستفهام بخصوص اتجاهات الشعر المعاصر مثل: هل يرتد الشعر إلى حدود المنزل بعدما کان مرآة للعالم من حولنا کما کان، على سبيل الذکر لا الحصر، الشعر الرومانسى تعبيراَ عن الطبيعة والکون؟!

عنوان المقالة [English]

Domesticity in Liam Wilkinson's Poetry

المؤلف [English]

  • Mohammad Sharaf
المستخلص [English]

Liam Wilkinson is a contemporary British poet who was born in 1981. The majority of his poetry is written in free verse, but he has a craving for Japanese short forms particularly tanka, haiku, and haiga. Wilkinson's poetry has appeared in many internet and print publications such as Modern English Tanka and Ribbons. He himself has been the editor of many internet journals such as Prune Juice Journal of Senryu & Kyoka and 3LIGHTS Gallery & Journal. He even has his own web page where one can browse through his poetry archives, as well as have access to his publications, biography, and other links.
 
The present paper aims to trace domesticity in Wilkinson's poetry, focusing mostly on his poems written in free verse with quick reference to a few of his tanka. It has come to one's attention that household chores, activities, and furniture have become a poetic obsession for Wilkinson that dictates his topics and is part and parcel of his imagery and setting. Even when he treats topics other than domesticity such as music and poetry, his poems are completely soaked in a household milieu. Thus, the first part of the paper discusses Wilkinson's domesticity on the level of topic, that is, in poems that deal with domestic subject matter. For example, in "A Sunday Triptych," "Wednesday," "Domain Domine," and "The Execution," Wilkinson addresses domestic habits and duties such as reading newspapers while sipping coffee in the morning, taking the garbage out, waking up early, and cleaning up the house. The second and third parts of the paper delve into Wilkinson's domestic imagery and setting in poems that deal with the subjects of poetry and music. For instance, the action of both "Back Bedroom Baroque" and "The Arrival of the Queen Sheba" takes place in his bedroom and maybe living room, while "Welcome Here" likens poems to late-night intruders who feast on the poet's appreciation and then pee on a sheet of paper provided by him. This domestic trend raises many questions with regard to the future of contemporary poetry, e.g., is poetry withdrawing from the world and taking shelter at home in contrast to, say, Romantic poetry that goes out to nature?!