دراسة تجريبية في أثر نوع المعلومات وطريقة تقديمها في کفاءة أداء الذاکرة الدلالية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

سعت هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير نوع المعلومات، وطريقه تقديمها، علي کفاءة أداء الذاکرة الدلالية لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة الکويتيين.
شملت أدوات الدراسة بطاريتين، هما بطارية الاختبارات الذاکرة الدلالية وبطارية الاختبارات الفرعية لضبط المتغيرات الدخيلة وطبقت على عينة الدراسة المکونة من 400 من طلاب وطالبات جامعة الکويت بواقع (200 ذکور / 200 إناث) في مختلف التخصصات الموجودة في کلية العلوم الاجتماعية من جامعة الکويت في دولة الکويت. وتم التطبيق عليهم فردياً في مختبر علم النفس التجريبي بکلية العلوم الاجتماعية.
وتوصلت الدراسة إلى أن المشارکين في حالة تعرضهم للمعلومات الشکلية يکونون أکثر کفاءة في أداء الذاکرة الدلالية. کما أن المشارکين في حالة تقديم المعلومات اللفظية لهم بطريقة بصرية کانوا أکثر کفاءة في أداء الذاکرة الدلالية, کما تبين وجود فروق دالة بين الذکور والإناث في الذاکرة الدلالية.
کما تبين وجود قدرة تنبؤية مرتفعة لنوع المعلومة وطريقة تقديمها باستدعاء الکلمات(أ) وباستدعاء الکلمات(ب)، وعدم وجود قدرة تنبؤية لنوع المعلومة وطريقة تقديمها على کل من تصنيف الصور، وتحديد أماکن الأشياء للذاکرة الدلالية وذلک عند عينة الذکور والإناث، والعينة الکلية.

عنوان المقالة [English]

The Effect of Information Type and its Presentation Method on the Performance Competency of the Semantic Memory: An Experimental Study

المؤلف [English]

  • Amthal Hadi Al- Huwailah
المستخلص [English]

The current study attempts to explore the influence of the information type and its presentation method on the performance competency of the semantic memory of a sample of male and female university students in KuwaitUniversity.
The tools of the study include two batteries: the first is the tests battery of semantic memory and the other one is the secondary tests for controlling the extraneous variables. The study was administered on a sample, which consisted of 400 Kuwaiti students (200 males/200 Females) of various departments of the Faculty of Social Sciences, KuwaitUniversity). The two batteries were administered the students individually in the experimental psychology laboratory in the faculty of social sciences. In addition, the study concludes that there are statistically significant differences between males and females in terms of the semantic memory.
Findings of the study indicate that whereas there is a high predictive ability regarding the information type and presentation method for word recalling (a) and word recalling words, there is not a predictive ability of the type of information and presentation method for image classification for objects locations  for the semantic memory for the males and females of the study and the total sample.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Semantic memory
  • Information type
  • information presentation method