الأصولية الجديدة والحداثة: "معالم فى الطريق" نموذجا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة الانجليزية – کلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

يتناول هذا البحث العلاقة الجدلية بين الأصولية الجديدة فى الفکر العربى الحديث، بوصفها  تمثل حرکات دينية راديکالية سياسية تحاول التوفيق بين تراث الإسلام فى الماضى ومقتضيات الحداثة فى العصر الحديث، والغرب بوصفه مهدا فکريا للمصطلح، وأيضا بوصفه الآخر الذى اشتبکت معه الأصولية الجديدة انجذابا ونفورا. ففى حين تميل الدراسات النقدية فى الغرب إلى ربط الأصولية وظاهرة العنف الدينى بالثقافة الإسلامية واتجاه الإسلام السياسى، تؤکد معظم الدراسات الصادرة عن الأکاديمية الغربية ذاتها الارتباط الوثيق بين ظهور مصطلح الأصولية والغرب، خاصة لدى الطائفة البروتستانتية فى الغرب الأمريکى على مشارف القرن الماضى، والتى ارتبطت الأصولية عندها بالحفاظ على أصول الإنجيل الثابتة، مثل قضية خلق الله المباشر للکون والبشرية، على النقيض من دعوى التطور الداروينية، وقضايا صلب المسيح وقيامته الجسدية وقيامه بالتضحية للتکفيرعن خطايا البشر وتخليصهم، ومبدأ تنزيه الکتاب المقدس عن الخطأ والنقد.
لأجل ما سبق عن العلاقة بين فکر الأصولية الجديدة والغرب، يتناول هذا البحث علاقة فکر سيد قطب الرافض للغرب وحداثته وتأصيله لهذا الفکر فى کتابه "معالم فى الطريق" بوصفه نموذجا نصيا للفکر الأحادي الذى ينشغل بالمفاصلة والانعزال عن الآخر. وقد لا نضيف جديدا عندما نبحث مظاهر الأحادية الثقافية فى فکر سيد قطب وأثرها على إنتاج فکر المفاصلة والتکفير فى السبعينيات من القرن الماضى، أو عندما نستطرد فى عرض أفکاره التأسيسية لهذا التوجه من أمثال مفاهيم "الجاهلية" و"الحاکمية" و"المفاصلة" و"الاستعلاء". ولکن ما يبغى البحث إضافته هو توضيح العلاقة المرکزية بين التيارات الثقافية السائدة فى الفکر العربى بوجه عام والفکر الإسلامى الراديکالى بوجه خاص المتمثل فى کتاب "معالم فى الطريق"، وذلک فيما يخص إشکالية  العلاقة المتوترة بين الحضارة العربية الإسلامية والحضارة الغربية والحداثة. ولعلنا ندرک بذلک الخلل المترتب على رفضکل ما يمت بصلة إلى جهود غير المسلمين في ميدان السياسة والعلم والقيم الاجتماعية والفکرية أو على تقبل کل تطبيقاتهم العملية  وتجاربهم الإنسانية والحضارية بدون تمحيص ونقد.

عنوان المقالة [English]

Neo-Fundamentalism and Modernity: A Reading of Sayyid Qutb’s MileStones

المؤلف [English]

  • Ahmed Gamal
المستخلص [English]

This article explores how fundamentalism is primarily and theoretically based on the denunciation of difference and plurality. Fundamentalist erasure of difference is presumed to constitute one of the basic intellectual grounds of the religio-social phenomenon of Takfeer (or excommunication) across heterogeneous cultures. By attempting to analyse and trace the historical and intellectual roots of fundamentalism as a kind of religious extremism in relation to the problem of difference and pluralism in both the West and the Arab World, this article seeks to disentangle some of the problematic meanings and causes associated with the concept of fundamentalism and hence suggest plausible remedies.  
 
Whereas many academic and press discussions stress the close affinity between fundamentalism and Islamic culture, this article aims to trace the roots of modern fundamentalism back to the WASP (White Anglo-Saxon Protestant) tradition in America at the threshold of the twentieth century and to identify the family resemblances between its modern forms in both America and the Arab world. One of the basic resemblances is revealed to be a consistent monocultural vision that rejects pluralism and diversity within and without the cultural enclave to which the fundamentalist group is affiliated. Underlying such mono-vision is a utopian construct of a golden age, when the norms of the tradition are believed to have preponderated. Such denial of pluralism in the present global culture is highlighted as a fundamental cause of cultural clash and violence. The article finally recommends plausible solutions such as revisionism, self-criticism, and re-examination of the Christian and Muslim traditions in the light of a cosmopolitan, pluralist reading that incorporates toleration of religious and cultural difference and pluralism.