أراء طلاب السنة التحضيرية السعوديين نحو البرنامج الجامعي المکثف للغة الإنجليزية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

بحثت هذه الدراسة أراء الطلاب نحو برنامج اللغة الإنجليزية المکثف في السنة التحضيرية بجامعة الملک سعود. وبشکل خاص، فإن الدراسة تستکشف الجوانب الآتية في البرنامج: أرائهم حول البرنامج، الاختلافات في أرائهم باختلاف الکلية المنتمى إليها والمستوى اللغوي، نقاط القوة والضعف في البرنامج، وتقييم الطلاب لمهاراتهم في اللغة الإنجليزية. اتبعت الدراسة المنهج المسحي الکمي. وکشفت النتائج أن الطلاب لديهم اتجاه إيجابي بشکل عام حيث ما يقرب 70% من الطلاب يرون أن البرنامج کان فعالاً ومفيداً. وعلى نحو خاص فقد تم تقييم أداء المعلمين بنحو إيجابي أکثر من غيره من الجوانب في البرنامج کالمواد التدريسية والإرشاد الأکاديمي.

عنوان المقالة [English]

Perceptions of Saudi Preparatory Year Students about the University Intensive English Program

المؤلف [English]

  • Yousif A. Alshumaimeri
المستخلص [English]

This study investigates the perceptions of the Intensive English Program (IEP) among Preparatory Year (PY) students at King Saud University. Specifically, the study explores the following aspects of the program: student perceptions of the IEP; differences among student perceptions based on their college and proficiency level; student perceptions of the IEP’s strengths and weaknesses; and student evaluations of their English language skills. The study employs a quantitative survey method. The results of the study revealed that the students had an overall positive perception where approximately 70% of students perceive the program as effective, beneficial, and useful. In particular, various aspects of teacher performance were evaluated more positively by students than other aspects of the program, such as the effectiveness of the teaching material and academic advising.