المحيا والکتابة من خلال "الفضاء الثالث": الأنثوية المهجنة فى ديوان "خارج التاريخ" لإيفان بولند

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يتبنى هذا البحث نظرية "الفضاء الثالث" لهومى بهابا کإطار نظرى لقراءة ديوان "خارج التاريخ" لإيفان بولند. يبدء البحث باستعراض أوجه التشابهه بين الآراء التى تبنتها إيفان بولند لتعريف المنهج الأنثوى وتلک العناصر التى حددها هومى بهابا لما يسمى بنظرية "الفضاء الثالث" فى مجال النقد الأدبى لمرحلة ما بعد الاستعمار. يلخص البحث فى مقدمته بأن معظم اراء إيفان بولند للنهج الأنثوى فى الکتابة الأدبية ما هى غلا إعادة صياغة للنظرية "الفضاء الثالث" من منظور أنثوى. ينتقل الباحث بعد ذلک للتدليل على ما اسماه بالأنثوية المهجنة عند إيفان بولند وذلک بالأستشهاد بعدد من القصائد من ديوان "خارج التاريخ" يخلص الباحث بان المنهج الأنثوى الذى تبنته إيفان بولند يختلف تماما عن ما يسمى بالمنهج الأنثوى الانفصالى حيث أنها تدعو إلى النظر فى تعديل وضع المرآة وذلک فى حدود متطلبات المجتمع الذى تعيش فيه, وأيضاً من خلال متطلبات الهوية القومية دون الأخلال بحق المرآة فى ان يکون لها هوية مستقلة وصوت مسموع وأن لا ينکر دورها فى بناء الوطن.

عنوان المقالة [English]

Inhabiting and Writing from the ‘Third Space’: Hybrid Feminism in Eavan Boland’s Outside History

المؤلف [English]

  • Mohamed E.Dawoud
المستخلص [English]

This paper argues that HomiBhabha's theory of the "Third Space" offers an apt theoretical framework to critically attempt to define the feminist stance boland adopts in Outside History. The initial argument of the paper is that Boland's foray into feminism is entirely distinguished from the 'separatists'; it resembles the hybrid model Bhabha devised for what he calls the post-colonial 'strategic intellectual'. Similarities between the parameters of both postcolonial and feminist discourses are pointed out at the beginning of the paper, and certain passages from Boalnd's views on feminism are juxtaposed with the basic concepts of Bhabha's theory in an attempt to show that Boland's views are almost a feminist recasting Bhabha's theory of the 'Third Space'. As the paper proceeds in discussing some of poems from outside History, the hybridity of Boland's feminism is illustrated in a variety ways. A feminist reading of poems such as "The Making of an Irish Goddess", "The Achill Woman" and "What we Lost" provides ample instances of what I define as 'Boland's hybrid feminism. A revisionist reading of other poems such as the title poem "Outside History" is also provided in an attempt to further demarcate Boland's feminism from the conventions adopted by the 'separatists'. The paper concludes by redefining Boland's feminism as a stance that attempts to modify woman's status with in the limits and demands of the patriarchal/nationalist society while at the same time managing to create an independent female identity and voice.