أثر استخدام منحى القضايا الاجتماعية العلمية فى تدريس علم الأحياء فى قدرة الطلاب على اتخاذ القرارات إزاء القضايا الاجتماعية دراسة ميدانية لعينة من طلبة الصف الأول الثانوى العلمى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الاجتماع، الجامعة الأردنية، الأردن

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام منحى القضايا الاجتماعية العلمية فى تدريس علم الأحياء، فى قدرة الطلاب على اتخاذ القرارات إزاء القضايا الاجتماعية العلمية لدى طلبة الصف الأول الثانوى العلمى. ولتحقيق ذلک أعد الباحث أدوات الدراسة وطورها. وقد اشتملت على: اختبار المعرفة القبلية، وصحيفة أسئلة مفتوحة، تتمحور حول القضايا الاجتماعية العلمية فى الوراثة وهندسة الچينات. وتم التأکد من صدق الأدوات وثباتها بالطرق الملائمة. وتشکل مجتمع الدراسة من طلبة الصف الأول الثانوى العلمى فى مدرسة السلط الثانوية للذکور فى مدينة السلط فى المملکة الأردنية الهاشمية، فى الفصل الدراسى الأول للعام الدراسى 2008/ 2009.
وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود خمسة أنماط لطبيعة قرارات الطلاب هى: إصدار قرارات تتضمن منطقا أخلاقيا حول التطبيقات تحتوى على بيانات غير دقيقة؛ وإصدار قرارات تتضمن منطقا أخلاقيا بأسلوب منطقى خطى (رسمى)؛ وإصدار قرارات تتضمن منطقا أخلاقيا تدل على أنماط جدالية، ولکنها ليست مؤشرا على مستوى عال من الجدال؛ وإصدار قرارات تتضمن منطقا أخلاقيا تدل على تفکير علمى فى سياقات نظرية لکن مع وجود ضعف فى القدرة على الوصف فى المواقف الحياتية؛ وإصدار قرارات تتضمن منطقا أخلاقيا باستخدام التفکير العلمى اللاخطى (اللارسمى).
کما دلت نتائج الدراسة على أن التدريس باستخدام منحى القضايا الاجتماعية العلمية عزز من تحسين قدرة الطلاب على تجويد قراراتهم إزاء القضايا الاجتماعية العلمية فى موضوع الوراثة وهندسة الچينات. وأظهرت النتائج أن التدريس باستخدام منحى القضايا الاجتماعية العلمية أسهم فى تحسين تحصيل الطلاب فى المجموعة التجريبية.
وبناء على نتائج الدراسة يوصى الباحث بضرورة الاهتمام بمنحى القضايا الاجتماعية العلمية SSI، بحيث تعاد صياغة مناهج العلوم وفق هذا المنحى.

عنوان المقالة [English]

The Effect of Using Socioscientific Issues Approach In Teaching Biology on Socioscientific Issues Decision Making on 1st Grade Scientific Stream Students

المؤلف [English]

  • Abdallah Salem El Zoghbi
المستخلص [English]

This study aimed to determine the impact of the use of socioscientific issues orientation in teaching biology on the secondary scientific stream first grade students' ability to make decisions about socioscientific issues. To achieve that, the researcher prepared and development some tools for the study, which included: a pre-test of knowledge and an open-question sheet focusing on socioscientific issues in genetics and genetic engineering. The validity and reliability of the test tools were properly verified. The study community consisted of first secondary grade students, scientific stream, from Salt Secondary School for Boys in Salt City in the Hashemite Kingdom of Jordan, in the first semester of the academic year 2008/2009.
The results of the study pointed to the existence of five types of the nature of students' decisions, namely: making decisions that include moral logic of applications containing false statements, making decisions that include moral logical in a linear logic / formal manner, making decisions that include moral logic and indicates polemical patterns but it is not an indication of the high level of controversy, making decisions that include moral logic which indicate the scientific thinking in a theoretical way, but in the context of weak existence of the capacity of description in the attitudes of life, and making decisions that include moral logic using nonlinear scientific logic / informal.
The results of the study also indicated that teaching using socioscientific issues orientation has improved the ability of students to improve their decisions about the socioscientific issues on the subject of genetics and genetic engineering. In addition, the results showed that teaching using the socioscientific issues orientation has contributed to the improvement of student achievement in the experimental group.
Based on the results of the study, the researcher recommends the need for attention to the socioscientific oriented issues SSI, by the reformulation of the science curricula in accordance with this approach.