أطر المعالجة الإعلامية لسياسات الرئيس الأمريکي باراک أوباما "دراسة مقارنة بين قناتي الجزيرة والحرة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

حاصلة على درجة الدکتوراه- قسم علوم الاتصال والإعلام کلية الآداب – جامعة عين شمس

المستخلص

تتبلور مشکلة الدراسة في رصد خصائص المعالجة الإعلامية وتحليلها؛ لسياسات الرئيس الأمريکي باراک أوباما داخلياً وخارجياً، من خلال المقارنة بين رؤية کل من الإعلام العربي ممثلاً في قناة الجزيرة، والإعلام الأمريکي الموجه ممثلاً في قناة الحرة، من خلال تحليل أسلوب هذه المعالجة التي تقدمها کل من القناتين للجمهور العربي، مع اختلاف السياسة الإعلامية لکل منهما وذلک بتطبيق نظرية تحليل الأطر الإخبارية.
تعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية؛ التي تعتمد على منهج المسح من خلال مسح المضمون الإعلامي المهتم بمتابعة أبعاد سياسات الرئيس الأمريکي باراک أوباما تلک التي قدمتها قناة الحرة وتحليلها من خلال برنامج: داخل واشنطن، کما قدمتها قناة الجزيرة من خلال برنامج: من واشنطن.
أهداف الدراسة:
1-  التعرف على شکل ومضمون المعالجة الإعلاميةلسياسات الرئيس الأمريکي باراک أوباما للقضايا الأمريکية في کل من قناتي الجزيرة والحرة.
2-    المقارنة بين کل من قناتي الجزيرة والحرة في عرض هذه السياسات، وفقًا للتوجهات الإعلامية لکل منهما.
عينة الدراسة:
برنامج داخل واشنطن : برنامج أسبوعي يذاع على قناة الحرة.
برنامج من واشنطن: برنامج أسبوعي يذاع على قناة الجزيرة.
امتدت الدراسة ثلاثة شهور من1/7/ حتى30/9/ 2009 تعتمد هذه الدراسة على نظرية تحليل الأطر الإخبارية (framing analysis)

عنوان المقالة [English]

Framing analysis for policies of U.S. President Barack Obama "A comparative study between al- Jazeera and Al-Hurra "

المؤلف [English]

  • Fatma Al Zahra
المستخلص [English]

This study aims to monitor the properties of processing information and analysis to the policies of President Barack Obama, internally and externally, through the comparison between seeing all of the Arab media as represented by the Al-Jazeera, and the U.S. media directed the representatives of Al-Hurra, by analyzing the method of this treatment, which provided by each of the channels to the Arab public, with different media policy for each of them by applying the theory Framing analysis. This study is adescriptive study; that depends on the survey method of the survey of media content interested in follow-up to the dimensions of the policies of President Barack Obama provided by Al-Hurra and analyzed through the program: "In Washington", as presented by Al-Jazeera during the program: "from Washington". Objectives of the study:
1- Identifying the form and content of media treatment of the policies of President Barack Obama to the issues of America in each of al-Jazeera and the Al- Hurra.
2-Comparison between the Al-Jazeera and Al- Hurra to view these policies, In accordance with the directions of information each.
The study sample:
Program In Washington":a weekly program broadcast on Al-Hurra
Program from Washington: a weekly program broadcast on Al-Jazeera

The study lasted three months from the seventh / Until 30/09/2009 This study is based on the theory of analysis of news frames (framing analysis)