الأنثى الوتد في رواية خيري شلبي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة البعث السورية

المستخلص

تبدأ الدراسة بملاحظة عامة على سرديات خيري شلبي – عموماً – إذ إنها تميل إلى الأحداث العائلية في الريف المصري, کما أنها تستمد کثيرا من مادتها الحکائية من المخزون الحياتي للکاتب, وقد تجلى هذا المخزون في أربع قصص يجمع بينها خط مرکزي, هو الراوي الذي حصر الوقائع في إطار زمني ومکاني محددين.
وجاءت القصة الأولى بعنوان (الوتد) لتحمل المخزون الثقافي والحياتي لشخصية (فاطمة تعلبة) التي جسدت شخصية الأنثى في المجتمع الريفي, ومن ثًمَّ اهتمت الدراسة بمتابعة الشخوص النسوية والذکورية, متابعة کمية وکيفية , لترصد دور هذه الشخصية التي سيطرت على الذکور والنساء على السواء.
وجاءت القصة الثانية (المنخل الحرير) لتقدم لوحة ريفية مکملة للوحة الأولى, ذلک أن الأم کانت صاحبة السلطة الحقيقية في مجتمعها الأسري, ثم تأتي القصة الثالثة (العتقي) أو (الجزام) لترصد النضال الحياتي لهذه الشخصية, والظروف الاقتصادية القاسية التي کان يعيشها مجتمع الريف المصري, وهو ما تابعته القصة الرابعة (أيام الخزنة) التي جسدت عالم أسرة ريفية تناوبت عليها النکسات والانکسارات.
وقد خلصت الدراسة إلى أن الرواية بدأت (بالوتد) وانتهت إلى (اللاوتد), کما خلصت إلى أن هذا النص يمثل نوعًا من تداخل الرواية مع القصة .

عنوان المقالة [English]

The Bicket Female in Khairy Shalaby,s Novel

المؤلف [English]

  • Rasha Nasser Al-Ali
المستخلص [English]

This study begins with a general observation on khairy Shalaby's narratives , generally, as they tend to focus on  family events in the Egybtian countryside, and derive much of its story-telling texture from the recollection inventory of the writer ,This inventory has been reflected in four stories threaded by a central line, a narrator who has incarcerated the facts in a specific time and place setting .                                                 
The first story, entitled (Picket), was created to cater for the cultural and life's inventory of the character (Fatma Ta'laba) which embodied the female  characteristics in the rural community, with a focus on the studying and tracing of both female and male personalities, quantitatively and qualitatatively, observing the role of the character seizing control over males and females alike.
The second story (The Silk Sieve) came as a complementary panorama for the first rural tabloid, as the mother was also the real power in its family society then came the third story (Leprosy) to spot the life struggle of its main character, and the harsh economic conditions experienced in rural Egypt, followed by fourth story (the Days of the treasury), which embodied the world of rural family subjected to repetitive setbacks and debacles .
The study concluded that the novel began with the (Picket) and ended being a non (picket), it also concluded that the text represents a kind of an overlap between the novel and the story .