الکفايات التعليمية لدى الطالبات المعلمات تخصص تربية الطفل في کلية عجلون الجامعية – الأردن- من وجهة نظر مديرات المدارس المتعاونة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أبرز الکفايات التعليمية المتوافرة لدى الطالبات المعلمات في تخصص تربية الطفل في کلية عجلون الجامعية-الأردن-من وجهة نظر مديرات المدارس المتعاونة .استخدم الباحثون الأسلوب الوصفي، کما استخدموا الاستبانة والمکونة من(46) فقرة بعد التأکد من صدقها وثباتها الذي بلغ (0,82 ).وقد استخدم الباحثون المتوسطات الحسابية والنسب المئوية واختبار(ت) وذلک لمناسبتها لأهداف الدراسة .وقد وزعت الاستبانة على مجتمع الدراسة الذي تکون من (60) مديرة مدرسة متعاونة وقد کشفت نتائج الدراسة عن حاجة الطالبات المعلمات إلى بعض الکفايات، استخدامها لمصادر متنوعة من التخطيط  واختيار الأنشطة للدرس، وکيفية استثمار قدرات التلاميذ کمصدر مهم للمعلومات عند التخطيط للدرس، واستخدام الحاسوب في مجال التعليم،واستخدام الدمى واللعب الإيهامي داخل الغرفة الصفية، وبعض کفايات التقويم کطرح الأسئلة الشفوية .وفي ضوء النتائج يوصي الباحثون بتقييم برامج التربية العملية في الکلية من حيث الإعداد والتأهيل وتزويد الطالبات ببعض الکفايات مثل: طرق التدريس الحديثة وکفاية التقويم، وکفاية استخدام المواد التعليمية .

عنوان المقالة [English]

The Educational Talents of Female Teacher-Students in Child Education Major- Ajloun University College, Jordan- from the Point of View of the Cooperating School Headmistresses

المؤلفون [English]

  • Hamed Mohamed
  • Amar Abdla
  • moharab ali
المستخلص [English]

This study aims to identify the most important educational talents of female teacher-students in child education major at Ajloun UN. College- Jordan from the perspective of the cooperating school mistresses. The researchers used the descriptive way as well as a questionnaire that consists of 46 paragraphs which have been checked for truth and stability and get 0, 82%. The researchers used mathematical averages, percentages and tests for its convenience to the objectives of the study.
The questionnaire has been distributed to the chosen sample of the study which is 62 headmistresses. The results of the study reveal that female teacher-students require certain qualifications or talents  such as using the various sources of planning, examination, teaching practices and the way of investigating students' abilities as a source of information. Planning a lesson, using the computer in teaching and the use of toys and playing within the classroom are considered. In addition to these, students require some talents in their assessment as asking oral questions. According to such results, the researchers recommend the assessment of practical educational programs in the college in light of numbers, qualification and as well as supporting female students within some talents such as: the modern ways of education, the qualified assessment and the qualified use of the educational materials.