الصورة في شعر محمود درويش، الإبداع وعبق التراب، محاولة رقم (7) أنموذجاً.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الحسين بن طلال قسم اللغة العربية وآدابها

المستخلص

تًعد دراسة الصورة الشعرية من الأهمية بمکان لما تنطوي عليه من دور مهم في بناء النص الشعري وتشکله، وتزداد أهمية دراستها إذا اقترنت بالشاعر محمود درويش الذي يشکل ظاهرة شعرية بما يحمل شعره من مضمون فکري أيديولوجي، وقدرة شعرية على تحويل هذا المضمون إلى فن شعري حديث يستفيد من معظم تقنيات الفن الشعري.
فمحمود درويش الذي يتحرک في إطار الحرية المفقودة، والوطن الضائع، والمدائن الموجودة الغائبة، والأرض التي تشکل مکاناً ينسلخ عنه الزمن، والمشاعر المبعثرة بين التشبث بالحياة، والإحباط، والحلم، والواقع والمقارنة والرکون إلى الدعة، وشکَّل من هذا المزيج فناً شعرياً يتقن لعبة الشعر، ويمتلک القدرة على استغلال الصورة وتلوينها، ويأتي البحث ليکشف عن مفهوم الصورة ومصادرها وأنماطها، وقراءة بعض المقاطع الشعرية من مجموعته ( محاولة رقم 7 ).

عنوان المقالة [English]

Figures of Speech: Creativity and the Aura of the Land: The Poetry of Mahmood Darweesh: Attempt (7)

المؤلف [English]

  • Ibrahem Al Nanaa
المستخلص [English]

This study is of great significance since it examines figures of speech which play a major role in creating the text on one hand, and explores, on the other hand,  the poetry of Mahmood Darweesh- poetry which echoes a poetical phenomenon in the way it displays an ideological and thoughtful content, and poetical capacity to transform such a content to modern poetry.
This poet touches on the notion of lost freedom, lost homeland, absently present cities, the land that forms a place irrelevant to time, emotions veering in between love of life, depression, dream, reality, comparison, and, above all, to submission to feebleness. This medley brings out highly distinguished poetry, teeming with successful use of figures of speech. In so doing, this study aims to unravel the concept, resources and types of the figures of speech and to read some stanzas.