إساءة استخدام السلطة والفساد السياسي في مرحلة ما بعد استقلال أوغندا: دراسة لمسرحية الفيضان لجون روجاندا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى دراسة إساءة استخدام السلطة والفساد السياسي في مسرحية  "الفيضان" للکاتب المسرحي الأوغندي جون روجاندا (1941-2007) باعتبارهما عقبة في سبيل تحقيق مستقبل حيوي للمجتمع الأفريقي. فغرض روجاندا من الترکيز على هاتان الفکرتان هو رفع مستوى الوعي الاجتماعي والسياسي للجماهير الأوغندية بصفة خاصة والأفريقية بصفة عامة وتنبيههم إلى الانتهاکات واسعة النطاق التي تمارسها السلطة التي تسلمت مقاليد الأمور بعد الاستقلال. فمسرحية " الفيضان"  تقدم منظورا عالميا لحالة ضحايا الاستبداد السياسي من الجياع والإمعات الذين ساهموا بصمتهم في تأسيس مجتمع قائم على العنف، واللامبالاة، والانحطاط الأخلاقي.وبهذا يقوم روجاندا في هذه المسرحية بفضح النظم الاستغلالية المستبدة القائمة على أساس العلاقة بين السيد والعبد، وهي نظم مماثلة تماماً لتلک الحقبة الاستعمارية.

عنوان المقالة [English]

Abuse of Power and Political Corruption in Post-independence Uganda: A study of John Ruganda's The Floods

المؤلف [English]

  • Muhammad Jalal Khalifa
المستخلص [English]

The works of Ugandan playwright John Ruganda (1941-2007) have primarily been concerned with the failure of decolonization and the concomitant abuse of power as an impediment to the realization of dynamic future.  His purpose is to raise the social and political consciousness of the Ugandan masses and alert them to the massive abuse of power and political corruption that have spread in post-independence Uganda like a malignant cancer.  His post-colonial play, The floods (1980), which will be the focus of the present paper, represents this phenomenon in his writing. The play presents
a universal perspective of the human condition as victimized by power-hungry tyrants whose evil deeds have finally led to instituting
a society of violence, apathy, and moral degeneracy.  Ruganda exposes a system of exploitation based on a master-slave relationship, a system which is very much similar to that of the colonial era.