تقييم برنامج تطوير مهارات المتميزين من طلاب الجامعات السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مستشار وزارة التعليم العالى فى المملکة العربية السعودية، وأستاذ الاختبارات والتقييم المشارک بجامعة الملک سعود

المستخلص

تتناول هذه الدراسة تقييماً لبرنامج تطوير مهارات المتميزين من طلاب الجامعات الذى نظمته وزارة التعليم العالى السعودية، فى بريطانيا ونيوزلندا وايرلندا، فى الأعوام بين 1428 و1430هـ. ومن خلال إطار عمل التقييم التشارکى (Participatory Assessment Framework) استهدفت الدراسة الإجابة عن سؤالين أساسيين؛ يتناول الأول منهما الاستفسار عن نقاط القوة ومصادر الضعف فى البرنامج، ويتناول الآخر مقترحات التطوير، ومدى التوصية بتنفيذ برامج مشابهة، واستخدمت المنهجية الثلاثية (Triangulated Methodology) لجمع بيانات کمية وأخرى نوعية من ثلاثة مصادر متباينة، بواسطة أربع أدوات بحث مختلفة، تناولت ثلاثة جوانب متنوعة من البرنامج، وقد صبت جميع مدخلات هذه المنظومة فى تقييم البرنامج. وأکدت نتائج تحليل البيانات أن البرنامج بشکل عام کان بناء، وقد جنى إيجابيات متعددة من شأنها الإسهام فى تفعيل روافد التعليم العالى السعودى وتجويد مخرجاته. وفى المقابل تمثلت أهم السلبيات فى قصر فترة الإعداد؛ وهو ما حد من زيادة جودة البرنامج، وقد جاء على رأس المقترحات التوصية باستمرار تنفيذ برامج مشابهة، ولکن خلال فترة إعداد کافية، وکذلک اعتماد مبدأ تحليل الحاجات (Needs Analysis) لتحديد محتوى الجزء الخاص بالمهارات.

عنوان المقالة [English]

Assessment of the outstanding Saudi university students' skills development programme

المؤلف [English]

  • Khaled bin Abdel Al azeez
المستخلص [English]

The purpose of the current paper is to assess the outstanding university students' skills development programme, which was conducted in UK, New Zealand and Ireland by the Saudi Arabian Ministery of Higher Education, during the summer period of the academic years 1428-30 H. (2007-9 G.). Via a participatory assessment approach, the study draws the answers for two vital questions aiming to examine the strengths and shortcomings of a number of perspectives of the programme, and whether or not the proposition is recommended to be proceeded in the future. An approach of triangulated methodology was carried out to gain the intended answers. Four different instruments were used to collect, both, qualitative and quantitative data from three distinct resources, all to spot a single target, i,e, assessing the programme. All in all the data analyses confirm that the programme is, in general, constructive, gains several fundamental advantages, and supports the outcome of the higher educational system in Saudi Arabia. On the other hand, however, the time for preparation was obviously insufficient, which limited the quality obtained. The core recommendation is to maintain the programme, but with an adequate time allowed for preparation, as well as, with higher quality input of development skills based on the trainees' needs analysis.