دور جامعة الکويت في تنمية قيم المواطنة لدى الطلبة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم علم الاجتماع والخدمة الاجتماعية - کلية العلوم الاجتماعية – جامعة الکويت

المستخلص

يعالج هذا البحث ضمير الفصل عند سيبويه والفراء، انطلاقاً من تباين آراء النحاة  حول تسمية ضمير الفصل ،ويتناول البحث ترجمة موجزة لسيبويه إمام نحاة البصرة، والفراء إمام نحاة الکوفة رحمهما الله تعالى، ثم يعرض هذا البحث لآرائهما في تسمية ضمير الفصل، وتعريفه لغة واصطلاحاً، وفوائده، وشروطه، ومواضعه، وإعرابه، والمواضع التي يکون فيها مبتدأ، وما يحتمل من الأوجه، مع الاستئناس بآراء بعض النحاة الذين تناولوا هذا الموضوع، وقد توصل البحث إلى أن ضمير الفصل  أو العماد  يختلف عند الفراء منه عند سيبويه، فهو عند سيبويه ومن تبعه من البصريين الفصل أو ضمير الفصل، لأنه يفصل بين المبتدأ والخبر، أو الخبر والنعت، أو الخبر والتابع، لأن الفصل به يوضح کون الثاني خبرا لا تابعاً، وهو عند الفراء أو جماعة الکوفيين العماد أو الدعامة، لأنه يعتمد عليه في الفائدة، إذ به يتبين أن الثاني خبر لا تابع، ودعامة لأنه يدعم به الکلام أي يقوى ويؤکد

عنوان المقالة [English]

The Role of Kuwait University in developing citizenship values among students

المؤلف [English]

  • Siham Aly Ahmed Al Qabandi
المستخلص [English]

The study aimed at tracking the role of Kuwait University in developing citizenship values among students and knowing whether there are differences of statistical significance at (α = 0.05) in this role according to the variables: gender, undergraduate level, kind of college (humanity, scientific).
Responses of the respondents to the fields of study were according to their arithmetic average (in descending order): equality and respect for others, loyalty and affiliation, social responsibility and political values. Results of the survey showed absence of statistically significant differences in the role of Kuwait University in developing citizenship values among the students according to gender variable at the total score and on the field of study: equality and respect for others, loyalty and affiliation; presence of statistically significant differences in the role of Kuwait University in developing citizenship values among the students according to gender variable on the field of: political values in favor of males; presence of statistically significant differences in the role of Kuwait University in developing citizenship values among the students according to gender variable on the social responsibility field in favor of females; absence of differences of statistical significance in the role of Kuwait University in developing citizenship values among the students according to the undergraduate level variable at the total score and at the four fields.

Keywords: Kuwait University, citizenship values, students of Kuwait University