التعليم الديني فى إسرائيل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يتناول البحث تاريخ التعليم الديني عبر عصوره المختلفة، وکيف ارتبط التعليم الديني اليهودي منذ فترة المقرا بتفسير العهد القديم، حيث نشأة مدارس لتعليم اليهود التشريعات وکانت بداية هذه المدارس في فترة الفريسين ولکنه التعليم ظل تعليمًا دينيًا خالصًا، وتطور بعد ذک ليصبح له دورًا في نظم الشريعة الشفهية "المشناه" وتأليف "التلمود".
ومع ظهور حرکة الهسکالاه ودعوة أنصارها لضرورة التجديد والانصهار مع المجتمعات الأخري، نشأ صراع بين التعليم التقليدي ودعاة التنوير، أسفر هذا الصراع الذي تطور بعد ذلک ليکون صراعًا بين العلمانيين والمتدينين في القرن العشرين إلي أن تطوير التعليم الديني التقليدي وظهور مدارس کثيرة له منها مدارس صُبغت بالطابع القومي بتأثير من الحرکة الصهيونية ولربط اليهود بفلسطين، ثم ظهور التعليم الديني الحکومي بعد الإعلان عن قيام إسرائيل عام 1948م والذي دخل بدوره في صراع کبير مع قوتين متضادتين وهما؛ أنصار التعليم التقليدي والذين يرفضون أي محاولة للتغيير ودمج العلوم الدينية مع العلوم الأخري، والقوي الثانية هي المعسکر العلماني الذي کان مهيمنًا علي صنع القرار في إسرائيل. وسنتبع في هذا البحث المنهج الوصفي في رصد وسرد نشأة التعليم الديني ومراحله وأنماطه المختلفة.

عنوان المقالة [English]

Religious education in Israel

المؤلف [English]

  • Wafaa Mohammed Abuelmakarem
المستخلص [English]

The study deals with the history of religious education through its different ages, and how Jewish religious education has been associated with the interpretation of the Old Testament, Where the establishment of schools to teach the Jews legislation and the beginning of these schools in the period of Fressin, but education remained purely religious education, And evolved later to become a role in the systems of oral Sharia "Mishnah" and the composition of "Talmud".

With the emergence of the Haskala movement and the call of its supporters for the need for renewal and fusion with other societies, This conflict, which later developed to be a struggle between the secular and the religious in the twentieth century, led to the development of traditional religious education and the emergence of many schools, of which schools were colored by the nationalist influence of the Zionist movement and the connection of Jews to Palestine, And the emergence of religious education after the announcement of the government of Israel in 1948, which entered into a major conflict with two opposing forces are: supporters of traditional education and those who reject any attempt to change and the integration of religious science with other sciences, and the second force is the secular camp, which was dominant in decision-making Israel. In this research we will follow the descriptive method in monitoring and narrating the emergence of religious education and its various stages and patterns.