دور الجامعة في مواجهة التطرف الفکري من وجهة نظر الشباب الجامعي دراسة ميدانية على عينة من طلاب جامعة کفر الشيخ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة کفر الشيخ.

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على أسباب انتشار ظاهرة التطرف الفکري في الجامعة، والآثار السلبية للتطرف الفکري، کما تهدف للکشف عن رؤية الشباب الجامعي في کيفية مواجهة التطرف الفکري، ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، کما استعانت بأداة الاستبيان لتطبيقها على عينة قوامها (301) من طلبة وطالبات جامعة کفر الشيخ ؛ وذلک للتحقق من مدى انتشار هذه الظاهرة  في الحرم الجامعي والمجتمع، وکذلک لتتبع الآليات التي تتخذها إدارة الجامعة في التصدي لها، أما عن أبرز مفهومات الدراسة، مفهوم الدور، ومفهوم التطرف الفکري، ومفهوم الإرهاب، ومفهوم العنف الطلابي، بالإضافة إلى بعض المفهومات الفرعية، وقد استعانت الدراسة باستخدام نظرية مجتمع المخاطر فمجتمع اليوم يشمل على سلسلة من التغيرات المترابطة المتداخلة في حياتنا الاجتماعية المعاصرة، وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج منها أن العامل الأکثر تأثيرا في انتشار التطرف الفکري، الجهل الفکري، والتعصب الديني، وضعف الانتماء الوطني، وقمع الحريات، کما کشفت نتائج الدراسة عن أهم الآثار السلبية للتطرف الفکري منها، زعزعة الاستقرار وانتشار الفزع بين الناس وتفکک أرکان المجتمع وانتشار الفوضى ، وهدر مکتسبات الوطن المتمثلة في شبابها في السيطرة على عقولهم وأفکارهم، کما تشير نتائج الدراسة الميدانية إلى الرؤية المقترحة لمکافحة التطرف الفکري لدى طلبة الجامعة، منها تربية الطلبة على أسلوب الحوار، ومناقشة الخلافات، وحلها في ضوء الممکن، ودراسة مشکلات الطلاب بجدية، خاصة أصحاب السلوک الفکري المتطرف والمنحرف.
الکلمات الافتتاحية: دور الجامعة، التطرف الفکري، الشباب الجامعي

عنوان المقالة [English]

The role of the university in the face of intellectual extremism from the perspective of university youth A field study on a sample of Kafr El-Sheikh University students

المؤلف [English]

  • Iman El-sayad
المستخلص [English]

 The present study aims to identify the reasons for the spread of the phenomenon of intellectual extremism in the university, and the negative effects of intellectual extremism, as well as to reveal the vision of university youth in how to confront intellectual extremism.To achieve these goals, the study relied on the descriptive method, and used a questionnaire tool to apply to a sample of its strength. 301) students from Kafr El-Sheikh University to verify the extent of this phenomenon in the campus and society, as well as to track the mechanisms taken by the university administration in addressing them, as well as the most prominent concepts of the study, the concept of role, the concept of intellectual extremism, the concept of terrorism, and the concept of In addition to some sub-concepts, the study used the theory of risk society. Today's society includes a series of interrelated changes in our contemporary social life. The study has reached many conclusions including that the most influential factor in the spread of intellectual extremism, intellectual ignorance, and intolerance. The results of the study revealed the most important negative effects of intellectual extremism, including destabilization and spread of panic among the people and the disintegration of the elements of society and the spread of chaos, and waste the gains of the nation in its youth to control Saying their ideas, and the results of the field study indicate the proposed vision to combat intellectual extremism among university students, including students' education on the way of dialogue, discuss differences and resolve in the possible light, studying the students, problems seriously, especially the intellectual extremist and deviant behavior owners.

Key words: the role of the university, intellectual extremism, university youth