الذکاء الانفعالي وعلاقته بالطمأنينة النفسية لدى طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

علم النفس – کلية الآداب - جامعة بغداد

المستخلص

استهدف البحث تعرّف العلاقة بين الذکاء الانفعاليوالطمأنينة النفسية لدى طلبة الجامعة، وبلغت العينة (120) طالباَ وطالبة اختيرت عشوائيًا من قسم العلوم التربوية والنفسية، وقسم الجغرافية في جامعة بغداد، موزعة بالتساوي وفقًا لمتغير النوع، وتبنت الباحثة مقياس الذکاء الانفعالي (للشمري، 2016) ومقياس الطمأنينة النفسية (للشمسي، 2017) وتمت معالجة البيانات باستعمال الاختبار التائي لعينة واحدة، ولعينتين مستقلتين، ومعامل ارتباط بيرسون، والانحراف المعياري. وتوصلت النتائج إلى:
- لا يوجد فرق بين الذکور والاناث في الذکاء الانفعالي.
- يوجد فرق بين الذکور والاناث  ولصالح الذکور في الطمأنينة النفسية
- يوجد علاقة ارتباطية إيجابية بين الذکاء الانفعالي والطمأنينة النفسية.
الکلمات المفتاحية: (الذکاء الانفعالي، الطمأنينة النفسية، طلبة الجامعة)

عنوان المقالة [English]

Emotional intelligence and its relation to psychological reassurance University students

المؤلف [English]

  • siham Arebi
المستخلص [English]

The research aimed to identify the relationship between emotional  intelligence and psychological Tranquility of university's students the. Sample consisted of (120) studentswere selected randomly. in college of education in Baghdad University, evenly divided according type variable. Researcher adopted emotional intelligence scale (Shamary, 2016) and psychological tranquility scale (Shamsy, 20017), analyzing the data statistically using (One Sample t-test, and for two independent samples, Person's Correlation Coefficient Standard Deviation Results: There is no difference between males and females in emotional intelligence. There is difference between m/fm in favor of males in Psychological Tranquility. There is correlation between emotional intelligence and psychological tranquility.
Keywords: Emotional Intelligence,  Psychological Tranquility, university students