الوعي الثقافي وعلاقته بفاعلية الذات لدى المرشدين التربوييـن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 *کلية الآداب –جامعة بغداد

2 کلية التربية ابن رشد – جامعة بغداد

المستخلص

تحرت الدراسة علاقته الوعي الثقافي بفاعلية الذات لدى المرشدين التربويين, استعملت اداتان هما مقياس الوعي الثقافي, ومقياس فاعلية الذات، تکونت عينة البحث من (249) مرشد ومرشدة تربوية في التعليم الثانوي، وأظهرت النتائج: ان المرشدين التربويين (ذکورا واناثا)  يتميزون بالوعي الثقافي وفاعلية الذات. وان هناک فروقا جوهرية في فاعلية الذات لصالح الذکور، وان هناک علاقة ارتباطية ايجابية بين فاعلية الذات و الوعي الثقافي، وأن الوعي الثقافي و النوع  أسهما في فاعلية الذات. 
الکلمات المفتاحية: (الوعي الثقافي ، فاعلية الذات)

عنوان المقالة [English]

Cultural awareness and its relation to the self-efficacy of educational counselors

المؤلفون [English]

  • Ibrahim Morteza Al-Araji 1
  • Saad Fayad Abdullah Abadi 2
المستخلص [English]

The study investigated the relationship between cultural awareness and the self-efficacy of the educational counselors. Two tools were used: the cultural awareness scale and the self-efficacy scale. The study sample consisted of 249 educational counselors in secondary education. The results showed that the educational counselors (male and female) have cultural awareness and the self-efficacy. And there are significant differences in self-efficacy in favor of males, and that there is a positive correlation between self-efficacy and cultural awareness, and that cultural awareness and gender predicted to self-efficacy.

Kay words: cultural awareness, self-efficacy