أدب المقامات عند ابن ناقيا البغدادي ت 485 هـ دراسة سردية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب- جامعة المنيا

المستخلص

يحاول هذا البحث دراسة  مقامات ابن ناقيا البغدادي؛دراسة سردية؛  تکشف عن مکوناتها البنائية و خصائصها النوعية، التي يتشکل منها خطابها السردي.
وابن ناقيا البغدادي هو أبو القاسم عبد الله بن محمد بن الحسين، أديب،و شاعر، ولغوي،  تثقف فضلا عن علوم العربية النقلية بعلوم الأوائل من فلسفة،ومنطق، وتعاطى علم الکلام، و عاش مابين عامي 410- 485 هـ.
قال ابن خلکان :" وکان فاضلا بارعا و له مصنفات حسنة و مفيدة، منها مجموع سماه ملح الممالحة، و منها کتاب  الجمان في تشبيهات القرآن،و له مقامات أدبية مشهورة، واختصر الأغاني في مجلد واحد، وشرح کتاب الفصيح، وله ديوان شعر کبير، و ديوان رسائل... وکان ينسب إلى التعطيل ومذهب الأوائل، وصنف في ذلک مقالة، وکان کثير المجون". فيؤکد ابن خلکان ما سبق أن ذکرناه من جمع ابن ناقيا بين الثقافتين النقلية والعقلية،و معرفته بعلوم الأوائل. و يبدو أن تلک العلوم العقلية لم تکن مرغوبة في البيئات السلفية أوعند العامة؛ و لذلک يسوقها ابن خلکان في مساق القدح في شخصيته؛ عندما يذکر "و کان ينسب إلى التعطيل – و هو قول المعتزلة في نفي صفات الله  و تأويلها– و مذهب الأوائل... و کان کثير المجون " .
و لعله يطري شخصيته الأدبية عندما يذکر جمعه بين قول الشعر و کتابة النثر؛ بقوله " و له مقامات أدبية مشهورة، و له ديوان شعر کبير، و ديوان رسائل "؛ فيظهره في صورة الأديب المتکامل الذي يجمع إلى الإجادة الواضحة في النثر الفني، الإبداع في مجال الشعر أيضا.و خلاصة القول أن ابن خلکان يجمع لابن ناقيا العلم و الأدب و الثقافة الواسعة، و يشير إلى تجافيه عن مذهب أهل السنة، و ربما ترتب على ذلک وصفه بالمجون. 
 

عنوان المقالة [English]

Maqamat literature at Ibn Naqiya al-Baghdadi, 485 AH Narrative study

المؤلف [English]

  • Shimaa Omar Mohamed Abdel Wahed
المستخلص [English]

This research attempts to study the shrines of Ibn Naqiya al-Baghdadi; a narrative study; reveals its structural components and qualitative characteristics, which make up its narrative discourse.
The son of Naqiya al-Baghdadi is Abu al-Qasim Abdullah bin Mohammed bin al-Hussein, a writer, poet, and linguist, educated as well as the Arab Transport Sciences first sciences of philosophy, logic, and the use of theology, and lived between 410-485 AH.
Ibn Khalkan said: "He was a good virtue and has good and useful compilations, including the total he called salt salt, including the book Juman in the likeness of the Koran, and has a famous literary shrines, and shortened songs in one volume, and explain the book of Passover, and has a large poetry, The Court of Letters... was attributed to the disruption and the doctrine of early adopters, and classified in that article, and was many insane "(1). Ibn Khalkan confirms what we have already mentioned from the collection of Ibn Naqiya between the transport and mental cultures, and his knowledge of the sciences of the early. It seems that these mental sciences were not desirable in the Salafi or public environments; therefore, Ibn Khalkan drives it in the mug course in his personality; when he mentions "He was attributed to the disruption - that is, the Mu'tazilites in denying and interpreting the attributes of Allah - and the doctrine of the early...And it was many insane. "

He may praise his literary personality when he mentions his combination of saying poetry and writing prose; by saying "and has famous literary shrines, and has a large poetry, and the Office of Letters"; it appears in the image of the integrated writer, which combines to a clear proficiency in artistic prose, creativity in The field of poetry as well. And the bottom line is that Ibn Khalkan combines Ibn Naqia science, literature and culture, and refers to Tjavih the doctrine of the Sunnis, and may have resulted in it described as free.