النزعات الفنية في بدايات السرد الروائي اليمني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مرکز احياء التراث العلمي – العربي - جامعة بغداد

المستخلص

الفن القصصي والروائي في بيئة اليمن الادبية، هو جزء من هذا الفن العام والشامل في البيئات الادبية العربية الاخرى، التي راحت تشهد ولادته الفنية، وليس التاريخية منذ مطلع العقد الثاني من القرن العشرين.
واليمن عموماَ، والجنوب العربي خصوصاً، کان قد شهد محاولات جادة، وحثيثة منذ ثلاثينيات القرن الماضي، لتجريب اسلوب الکتابة الروائية والقصصية، تقليدا لما هو سائد في الاداب العالمية، وکذلک تقليدا لما راح ينتشر من هذا الفن في الادب العربي الحديث، منذ مطلع عصر النهضة، وهم في محاولاتهم الجادة هذه لايختلفون عن غيرهم من أدباء العرب الذين انهمکوا في کتابة هذا الجنس الادبي الجديد – وقتذاک – حتى وان کانت محاولاتهم هذه ساذجة، کما تبين ذلک في العراق وعلى يد محمود احمد السيد عام 1921 م.
ولما کان الفن القصصي في الأدب العربي الحديث الابن الشرعي للصحافة العربية. فقد لعبت صحيفة ( فتاة الجزيرة ) الصادرة في عدن دورا مهما في تطوير محاولات الکتاب اليمنيين وتهذيبها باتجاه تقريبها من الشروط الفنية، وکذلک لما نشرته من مقالات شبه نقدية، وخاصة لمحمود تيمور، تصب جميعها في مجرى النظر إلى هذا الفن وتأمله، وتذوقه بهدف ممارسته، کتابة وقراءة، من قبل المجتمع العربي في ذلک الوقت.
من هنا کانت صحيفة ( فتاة الجزيرة ) العدنية سباقة في بيئة اليمن من خلال تعاملها وتشجيعها لهذا الفن، ولکتابه وقرائه، والترويج لما يصدر من روايات او قصص تاريخية، بأحداثها وشخصياتها لخيرة کتاب اليمن، فضلا عما کانت تقوم به مجلة ( الحکمة اليمانية ) في هذا السياق.
ولذلک جاءت رواية ( يوميات مبرشت) الصادرة عن مطبوعات ( فتاة الجزيرة ) تأکيداً لهذا الدور المهم، الذي لعبته الصحافة العربية في تطوير الشروط الفنية للعمل الروائي او القصصي العربي وإنضاجه.
مثلما سجلت رواية ( زينب ) لمحمد حسين هيکل عام 1912 البداية الفنية للقصة المصرية، کذلک کان الحال بالنسبة لرواية ( جلال خالد ) لمحمود احمد السيد، التي سجلت البداية الفنية للقصة العراقية في عام 1928 بعد محاولات عديدة بذلها السيد في هذا المجال منذ عام 1921. فقد سجلت رواية ( يوميات مبرشت ) لارسلان، الصادرة في عدن عام 1948 البداية الفنية للفن القصصي والروائي في الادب اليمني الحديث.
 

عنوان المقالة [English]

The artistic tendencies in the beginnings of the Yemeni narrative

المؤلف [English]

  • Sobeih mazal Jaber
المستخلص [English]

The art of narration or telling a story in the literature of Yemen ^s part of this general art in the positions of the other Arabic literate Which witnessed their artistic birth not its historic birth since re beginning of the second decade of the twentieth century.
Yemen in general and especially the south of Eden., had witnesse: serious urgent attempts since the thirties of the last century to try tns way of writing novels and stones, imitating what was the majority in the universal literatures as well as imitating what was spreading- abroa: from this art in the modern Arabic literature.
From the beginning of the Revival age (restoration age), they were their serious attempts which were not different from the other Arabic literature who absorbed in writing this new literary genre (at that timei wen if their attempts were simple (plain) as 'it had shown in Iraq b, Mahmood Ahmed Ai Sayd's works in 1 921.
As the art of narration in the modern Arabic literature was the legitimate son of the Arabic journalism, So (Fatat al-Jazeerahanewspaper which is proceeding in Eden- had played an important role in developing and rectifying the Yemenian writers' attempts towards making them closer to the artistic conditions in writing the short story crthe novel, this was just like the Egyptian or iraqian journalism for wha: they published from short stories even if they were not completing the artistic conditions, and also for what they published from semi-criticizing essays and especially to MahmoodTaymoor. All that flow in the course of looking at this art, examining it and taste it so as to practice it (writing & reading) by the Arabic society at that time.
From that point the Edenian newspaper (Fatat al Jazeerah) was the former in Yemen through its treatment and encouragement to this ar and also for its writing, reading and spreading abroad to what was produced from novels and historic stories with their events and characters to the best Yemenian writers in addition to what was done by (al- Hikmah, AI-Yemaniah) magazine in this course. So "MabnsK: Diary"(anovel proceeding from the.printings of (Fatat al-Jazeerah came as an affirmation to this important role which played by the Arab : journalism in developing and growing the artistic conditions of re Arabic work of narration.
As MahmoodHussainhaikal's story "zainab (1912)" had registers: the artistic beginning of the Egyptian story and as Mahmood Ahmed 5. Sayd's story 'Jalai Khalid" had registered the artistic beginning of re Iraqian story in 1928, after many attempts had done by ai-Sayd in r s field since 1921, So was the same to Arsalan's novel (MabrishtDia-/ (proceeded in Eden in 1984) for it signaled the artistic beginning cfr'e art of narration in the modern Yemenian literature.