ESP Students' Attitudes Towards Learning English Language

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم النظرية/كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة/جامعة بغداد / بغداد / العراق

10.21608/aafu.2025.331699.1709

المستخلص

English for Specific Purposes (ESP) is an innovative field that was founded in the 1960s and focuses on the distinct English language demands of the target learners. ESP describes teaching a certain English genre to learners with a particular set of objectives and emphasizes the necessity of creating numerous chances for education, employment, and personal growth, as well as the significance of English as a language of business and technology. The current study aims at investigating English for specific purposes students’ attitudes towards learning the English language and finding out the difference between male and female ESP students’ attitudes toward learning the English language. The study adopts a descriptive design on the first year of ESP students at the College of Physical Education and Sport Sciences/ University of Baghdad by constructing a reliable scale, which is composed of 30 items. The instrument is completely approved by a jury of specialists. The results of the current study illustrate that the sample has a good degree of attitudes toward learning English for ESP students, according to the data. In addition, the females’ attitudes are more positive than those of the males.  Finally, learning English can provide individuals with a competitive advantage in their business, and speaking English is helpful in improving one's perspective.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

اتجاهات الطلبة دارسي اللغة الإنكليزية لأغراض محددة نحو تعلم اللغة الإنكليزية

المؤلف [English]

  • Noor Abdulsahib
Theoretical Science/College of Physical Education and Sport Science /Baghdad University/Baghdad/Iraq
المستخلص [English]

الإنجليزية لأغراض محددة ( ESP ) هو مجال مبتكر تأسس في ستينيات القرن العشرين ويركز على متطلبات معينة من اللغة الإنجليزية لدى فئة محددة من متعلمي اللغة الإنجليزية. يعرف (ESP)على انه طريقة تدريس نوع معين من اللغة الإنجليزية للمتعلمين بمجموعة معينة من الأهداف ويؤكد على ضرورة خلق الفرص للتعليم والتوظيف والنمو الشخصي فضلا عن أهمية اللغة الإنجليزية كلغة للأعمال والتكنلوجيا . تهدف الدراسة الحالية الى استقصاء اتجاهات الطلبة دارسي اللغة الإنجليزية لأغراض محددة نحو تعلم اللغة الإنجليزية وايجاد الفرق بين اتجاهات الطلبة الذكور والاناث. طبقت الدراسة على طلبة المرحلة الأولى في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة /جامعة بغداد. اعتمدت الدراسة التصميم الوصفي من خلال بناء مقياس موثوق به وموافق علية من خبراء في مجال طرائق تدريس اللغة الإنجليزية مؤلف من (30) فقرة. تشير نتائج الدراسة الحالية ان العينة لديها درجة جيدة من الاتجاهات نحو تعلم اللغة الإنجليزية بالإضافة الى ان اتجاهات الطلبة الاناث أكثر إيجابية من الطلبة الذكور. يوفر تعلم اللغة الإنجليزية والتحدث بها ميزة تنافسية للأفراد في أعمالهم ويحسن من منظور المتعلم ويفتح افاق جديدة لهم.