Cruel Optimism in Athol Fugard's A Lesson from the Aloes

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Department of English Language/ College of Education( Ibn Rushd) for Human Sciences/ University of Baghdad/ Iraq

10.21608/aafu.2025.395004.1963

المستخلص

This research investigates the manifestation of "cruel optimism" in Athol Fugard's A Lesson from the Aloes, specifically analyzing how the characters experience crisis ordinariness, impasse, and misrecognition. The study aims to explicate how these receptive and experiential states shape the characters' responses to personal and socio-political ordeals under apartheid.
           The analysis employs Lauren Berlant's theoretical framework of cruel optimism, which describes the emotional attachments to desires or objects that ultimately disrupt flourishing. The findings reveal that each character is enmeshed by forms of cruel optimism: Piet clings to the ideal of resilience and belonging, yet this attachment deepens his sense of displacement. Gladys yearns for psychological safety, but her efforts are overwhelmed by trauma and the persistent threat of betrayal, leading to a perpetual state of impasse. Steve's hope for solidarity and escape is undermined by suspicion and systemic oppression. His cruel optimism stems from his misrecognition to initiate a better future to his family. The play demonstrates how crisis becomes ordinary and how misrecognition undermines the possibility of genuine connection.
           A Lesson from the Aloes offers a pathetic exploration of how individuals attach themselves to sustaining optimistic fantasies that, under conditions of political and personal imprisonment, become obstacles to their well-being. The play exemplifies Berlant’s concept of cruel optimism and illuminates the affective costs of survival in a hostile environment. Ultimately, Fugard’s characters epitomize the paradox of seeking hope and meaning in circumstances that continually frustrate both.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

التفاؤل القاسي في مسرحية درس من الصبّار لأثول فيوجارد

المؤلف [English]

  • إنعام هاشم هادي
المستخلص [English]

 يتناول البحث تجليات "التفاؤل القاسي" في رواية "درس من الصبار" لأثول فوجارد، ويحلل تحديدًا كيف تواجه الشخصيات تجارب الحياة كإدارة الأزمات والمأزق وسوء التقدير. تهدف الدراسة إلى توضيح كيف تُشكل هذه الحالات التقبلية والتجريبية استجابات الشخصيات للمحن الشخصية والاجتماعية والسياسية في ظل نظام الفصل العنصري. يستخدم التحليل الإطار النظري للتفاؤل القاسي للورين بيرلانت، والذي يصف التعلق العاطفي بالرغبات أو الأشياء التي تُعيق الازدهار في نهاية المطاف.                                                               
تكشف نتائج البحث أن كل شخصية في المسرحية تعاني من التفاؤل القاسي, يتمسك بيت بمبدأ الصمود والانتماء، إلا أن هذا التعلق يُعمّق شعوره بالعزلة والحاجة إلى وجود هدف. وغلاديس تتوق إلى الأمان النفسي ، لكن جهودها تُطغى عليها الصدمة وتهديد الخيانة المستمر، مما يؤدي إلى حالة جمود  دائم. اما ستيف فيقوض الشك والقمع المنهجي أمله في التضامن والنجاة. ينبع تفاؤله القاسي من سوء تقديره لأمله ببناء  مستقبل أفضل لعائلته بعد حقبة الفصل العنصري. تُظهر المسرحية كيف تصبح الأزمات أمرًا عاديًا، حيث تتكيف الشخصيات مع انعدام الأمن المستمر  وكيف يُقوّض سوء التقدير - سواء لفهم الذات او الآخرين - إمكانية التواصل الحقيقي.                                
تقدّم مسرحية "درس من الصبار" استكشافًا مُحزنًا لكيفية تعلق الأفراد بأوهام متفائلة والتي تحولت في ظلّ ظروف السجن السياسي والشخصي الى عقباتٍ تُعيق رفاهيتهم. من خلال إبراز اعتيادية الأزمات، والجمود، وسوء التقدير، تُجسّد المسرحية مفهوم بيرلانت للتفاؤل القاسي، وتُسلّط الضوء على العواقب العاطفية للبقاء في بيئة مُعادية. في نهاية المطاف، تُجسّد شخصيات فوجارد مفارقة السعي وراء الأمل والمعنى في ظروفٍ تُحبط كليهما باستمرار.   

الكلمات الرئيسية [English]

  • التفاؤل القاسي، نظام الفصل العنصري، إدارة الأزمات
  • المأزق
  • سوء التقدير، الأفارقة