قصة أهل الكهف بين التنوع الثقافي وتحول الوسيط (دراسة درامية مقارنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراما والنقد المسرحي، كلية الآداب، جامعة عين شمس، القاهرة، مصر

10.21608/aafu.2025.426506.2087

المستخلص

تبحث هذه الدراسة في إعادة إنتاج قصة أهل الكهف عبر ثلاثة أعمال درامية تمثل وسائط وثقافات مختلفة، مسرحية توفيق الحكيم (1933)، والمسلسل التليفزيوني الإيراني (1997)، والفيلم السينمائي المصري (2024)، وتتمثل إشكالية البحث في فهم أثر كل من التنوع الثقافي واختلاف الوسيط الفني على البنية الدرامية والدلالات الفكرية والرمزية، انطلاقًا من فرضية أن الانتقال من النص الديني إلى الفضاء الدرامي لا يقتصر على إعادة سرد الحكاية، بل يشمل إعادة تشكيل المعنى بما يتلائم مع سياقات الإنتاج والتلقي.
اعتمدت الدراسة منهجًا مقارنًا متعدد الوسائط، مدعومًا بالمنهج الوصفي–التحليلي، والثقافي، والتاريخي، وذلك لتحليل الحبكة، والشخصيات، والبناء الدرامي، والرموز في الأعمال الثلاثة؛ وتم جمع المادة العلمية من خلال النصوص الأصلية، ومشاهدة الأعمال الدرامية، والرجوع إلى الأدبيات النقدية ذات الصلة؛ وقد طُبّق المنهج عبر دراسة النصوص في ضوء وسائطها المختلفة (المسرح/التلفزيون/السينما) ومقارنتها بالسياقين الثقافيين المصري والإيراني.
أظهرت النتائج أن اختلاف الوسيط أفضى إلى تحولات جوهرية، فقد ركّزت المسرحية على البعد الفلسفي –الوجودي، بينما حمل المسلسل الإيراني خطابًا أيديولوجيًا يعكس خطاب الثورة والمقاومة، في حين وظّف الفيلم المصري إمكانات السينما البصرية لتقديم معالجة حديثة موجهة لجمهور أوسع؛ كما بيّنت المقارنة أن السياق الثقافي يؤثر بعمق في تشكيل الدلالة؛ إذ ارتبطت النسخة الإيرانية بالشرعية السياسية والدينية، بينما انفتحت المعالجات المصرية على أبعاد إنسانية وفكرية.
خلصت الدراسة إلى مجموعة توصيات، أبرزها أهمية تطوير الدراسات المقارنة في مجال الدراما متعددة الوسائط، وتوسيع الاهتمام بتحليل أثر الوسيط الفني على النصوص التراثية والدينية، وتعزيز الدراسات البينية بين الأدب والفنون البصرية، كما أوصت بضرورة التفريق بين التناول الإبداعي للنصوص وبين توظيفها الأيديولوجي، وتشجيع استثمار القصص الدينية المشتركة في إثراء الحوار الثقافي

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Story of the People of the Cave between Cultural Diversity and Medium Transformation A Comparative Dramatic Study

المؤلف [English]

  • Wahid Osama Mohamed
Drama and theatre criticism, Faculty of arts, Ain Shams University, Cairo, Egypt
المستخلص [English]

This study investigates the reinterpretation of the People of the Cave narrative across three dramatic works representing different media and cultural contexts: Tawfiq al-Hakim’s play (1933), the Iranian television series (1997), and the Egyptian feature film (2024). The research addresses how cultural diversity and the artistic medium shape dramatic structure and symbolic meanings. It assumes that the transition from a religious text to a dramatic form entails not only retelling the story but also reshaping meaning in relation to production and reception.
The study adopts a comparative multi-media approach, supported by descriptive–analytical, cultural, and historical methods. It analyzes plot, characters, dramatic structure, and symbols. Sources include primary texts, direct viewing of the works, and relevant critical literature. The texts are examined within their respective media (theatre/television/cinema) and situated in the Egyptian and Iranian cultural contexts.
Findings reveal that medium plays a decisive role in shaping interpretation. Al-Hakim’s play foregrounds philosophical–existential themes; the Iranian series conveys ideological discourse linked to revolution and resistance; while the Egyptian film utilizes cinematic visuality to deliver a contemporary treatment for a broad audience. Cultural context also proves decisive: the Iranian version highlights political and religious legitimacy, whereas the Egyptian versions emphasize universal humanistic and intellectual concerns.
The study concludes by recommending greater attention to comparative research in multi-media drama, expanded focus on the role of media in reshaping heritage and religious texts, and stronger interdisciplinary inquiry. It stresses distinguishing creative reinterpretation from ideological appropriation and encourages using shared religious narratives to enrich cultural dialogue.

الكلمات الرئيسية [English]

  • People of the Cave
  • Comparative Drama
  • Tawfiq al-Hakim
  • Iranian Television Drama
  • Egyptian Cinema
  • Medium Transformation