المضامين العقدية في قوله صلى الله عليه وسلم: (إذا أسلم العبد فحسن إسلامه) –دراسة عقدية تحليلية-

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ العقيدة المساعد بجامعة نجران / كلية الشريعة وأصول الدين المملكة العربية السعودية

المستخلص

يهدف هذا البحث  إلى بيان المعنى الشرعي لعبارة (إذا أسلم العبد فحسن إسلامه). واستنباط المضامين العقدية من هذا الحديث النبوي الشريف.
وقد اعتمدت فيه على المنهج الاستقرائي والتحليلي والاستنباطي.
وتوصلت فيه إلى أن هذا الحديث وإن كان ورد بعدة روايات، إلا أنها تكاد أنْ تحمل نفس الألفاظ والمعاني، ولا توجد فروق جوهرية بينها. وقد رواه البخاري معلقًا ووصله النسائي، وسنده حسن. وهذا الحديث فيه دلالات عقدية عميقة تتصل بحقيقة الإسلام، وآثاره الإيمانية.
وقد تبيَّن أن المقصود بحُسن الإسلام هو كمال الاستسلام لله ظاهرًا وباطنًا، بحيث يُقرن العمل الظاهر بالإخلاص الباطن، ويصحبه تعظيم الله ومراقبته في السر والعلن، وهو سبب لرفع الدرجات، وتكفير السيئات، ومضاعفة الحسنات، والفلاح في الدارين، فلا يكون إلا للمؤمن الصادق، الذي جمع بين صحة الاعتقاد، وكمال الانقياد، ودوام العمل، وظهور أثر ذلك عليه.كما تناولت مفهوم الشيعة والمرجئة والمعتزلة لمفهوم حسن الإسلام مع الرد عليهم. وأوصي الباحثين وطلبة العلم بالاهتمام بالدراسة العقدية للأحاديث النبوية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The contractual contents in his saying, may God bless him and grant him peace: (If the servant converts to Islam, then his Islam is good) - Analytical study study-

المؤلف [English]

  • ALIYAH ALAMOUDI
Assistant Professor of Creed at the University of Najran / College of Sharia and Fundamentals of Religion Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aims to defend the Sunnah of the Prophet Muhammad (peace be upon him) from the distortions of extremists and the misinterpretations of the ignorant. It critically examines the arguments of those who cite the Hadith of al-Wali as evidence for the doctrines of divine incarnation (ḥulūl) and mystical union (ittiḥād), and seeks to consolidate various discussions on this issue into a single comprehensive work.
The research adopts a descriptive and analytical methodology.
Key Findings:
The Hadith of al-Wali is a sacred (Qudsi) narration recorded in Sahih al-Bukhari and other sources, which begins with:
"Allah said: Whoever shows hostility to a friend (wali) of Mine, I have declared war against him..."
The doctrines of incarnation and union suggest, either that Allah—exalted is He—has become immanent in every part of the universe, or that the created being is identical to the Creator. Certain Sufi figures have admitted their enchantment with this hadith and their confusion over its meaning, with some citing it to support the concepts of incarnation and union, while others interpret it as referring to the Sufi concept of fanāʾ (spiritual annihilation).
However, such interpretations—particularly those involving notions of merging and divine indwelling—represent a misreading of the hadith. The correct understanding contradicts these mystical interpretations. The confusion lies in conflating a qualitative or descriptive form of union, which may be indicated by the hadith, with an essential or ontological union, which the hadith does not support in any way.
Recommendation:
The study recommends that researchers continue to refute other Sufi-based arguments that attempt to justify the doctrines of incarnation and union.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Hadith of al-Wali
  • “Whoever shows hostility
  • ” incarnation (ḥulūl)
  • union (ittiḥād)