فاعلية أنموذج دانيال في تحصيل مَادة الأدب والنصوص عند طالبات ثاني متوسط وتنمية تفكيرهنَّ المحوري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد- كلية اللغات

المستخلص

هَدف البحث الى التعرف أنموذجدانيال في تحصيل مَادةالأدب والنصوص عند طالبات الثاني متوسط وَتنمية تفكيرهنَّ المحوري، ومن أجل تحقيق هدف البحث صاغت الباحثة الفرضيتين الصفريتين الأتيتين:-
-ليسَ هناك فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0،05) بين متوسط درجات الطالباتْ المجموعة التجريبية اللاتي يدرسنَ مَادة الأدب والنصوص بأنموذجدانيال، وبين متوسط درجات الطالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن مَادة الأدب والنصوص بالطريقة الأعتيادية في اختبار التَحصيل البعدي.
- ليسَ هناك فرق ذو دلالة احصائية  عند مستوى (0،05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبيةُ اللاتي يدرسن مَادةالأدب والنصوص بإستعمال أنموذجدانيال، ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن المَادةنفسها بالطريقة التقليدية في تنمية تفكيرهنَّ المحوري .
بَلغتْ عينةُ البحث(58) طالبة من ثإنوية الأعتدانيالل، التي أختيرت اختيارا قصديا، وقد ضمتْ ثلاث شعب للصف الثاني متوسط، واختيرت عشوائيا شعبة ب التي مثلت المجموعة الضابطة وعدد طالباتها(29) طالبة وشعبة(ج) المجموعة التجريبية وعدد طالباتها(29) طالبة، وقد كأفات الباحثة بين المجموعتين احصائيا  في المتغيرات الأتية :- العمر الزمني، درجات مَادةاللغة العربية   باستعمال الأختبار التائي( T-test) في الأمتحإن النهائي للعام الدراسي السابق للصف الأول متوسط، التَحصيل الدراسي للآباء والأمهات، فضلا عن اختباراًت درجات الذكاء.
حددتْ الباحثة الموضوعات العلمية التي سَتدرس في اثناء التجربة وهي خمسةْ موضوعات، وعدت الخطط التدريسية لها ثم عرضتها على مجموعة من الخبراء والمتخصصين، وبعد اخذ الملاحظاتْ أجريت التعديلات اللازمة و اصبحت الخطة جاهزة للتطبيق.
ولقياس تحصيل الطالبات لمجموعتي البحث قامتْ الباحثةُ بوضع أدانيالتين الأولى اختباراً تحصيلياً بعدياً والأخر اختباراً يخص التفكير المحوري، وتم التحقق من صدقهما وثباتهما، باستعمال الوسائل الأحصائية منها (الأختبار التائي  لعينتين مستقلتين ومتساويتن، ومربع كا2، وفعالية البدانيالئل الخاطئة، ومعامل ارتباط بيرسون لمعامل الثبات، ومعامل الصعوبة.....).
وقد أظهرت النَتائج بعد معالجتها احصائيا تفوق المجموعة التجريبية اللاتي دَرسن بأنموذجدانيال في تحصيل مَادةالأدب والنصوص وتنمية تفكيرهنَّ المحوري.
وفي نهاية التجربة خرجت الباحثة بمجموعة من اللأستنتاجات والتوصيات والمقترحات التي اكدت فيها فعالية أنموذجدانيال في تحسين مستوى التَحصيل، كما اقترحت الباحثة باجراء دراسة مماثلة لمتغيرات الذكور والأناث، واستعمال أنموذجدانيال في فروع اخرى كالنقد والعروض والبلاغة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of the Daniel Model in Literature and Texts Achievement among Second-Year-Old Intermediate Female Students and Developing Their Axiological Thinking

المؤلف [English]

  • Shefaa Ismail Ibrahim
المستخلص [English]

The aim of the research was to identify Daniel’s model in the achievement of literature and texts among second-year middle school students and to develop their central thinking. In order to achieve the research objective, the researcher formulated the following two null hypotheses:
There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the averages of the experimental group students who chose the literature and texts subject using the Daniel model, and the average of the control group students who chose the literature and texts subject using the usual clear text in the achievement test using my methods.
There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group students who study literature and texts using the Daniel model, and the average scores of the control group students who study the same subject using the traditional method in developing their central thinking.
The research sample consisted of (58) female students from Al-Itidal Secondary School, which was chosen intentionally. It included three sections of the second intermediate grade. Section B was randomly chosen, which represented the control group and had (29) female students, and Section (C), the experimental group, had (29) female students.
The researcher statistically compared the two groups on the following variables: chronological age, Arabic language scores (T-test using) in the final exam of the previous academic year for the first intermediate grade, parents' academic achievement, and intelligence quotient tests.
The researcher identified five scientific topics to be studied during the experiment. She prepared teaching plans for them and then presented them to a group of experts and specialists. After taking notes, the necessary modifications were made and the plan was ready for implementation.
To measure the students’ achievement in the two research groups, the researcher developed two tools: the first was a post-achievement test and the other was a test for central thinking. Their validity and reliability were verified using statistical methods, including (the t-test for two independent and equal samples, the Chi-square test, the effectiveness of false alternatives, the Pearson correlation coefficient for the reliability coefficient, and the difficulty coefficient...).
The results, after statistical processing, showed that the experimental group, which studied using the Daniel model, outperformed the students in achieving the literature and texts subject and developing their central thinking.
At the end of the experiment, the researcher came up with a set of conclusions, recommendations and proposals that confirmed the effectiveness of the Daniel model in improving the level of achievement. The researcher also suggested conducting a similar study on male and female variables, and using the Daniel model in other branches such as criticism, prosody and rhetoric.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Daniel's model
  • literature and texts
  • central thinking