رأس المال الثقافي وعلاقته بتفضيلات الاستهلاک دراسة ميدانية في ضوء أراء بيير بورديو

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بکلية الآداب جامعة بني سويف استاذ مساعد بعمادة التعلم الالکتروني والتعليم عن بعد جامعة الملک فيصل بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

     يتمثل موضوع الدراسة الحالية في دراسة العلاقة بين رأس المال الثقافي وتفضيلات الاستهلاک في ضوء آراء بيير بورديوس. وقد هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مفهوم رأس المال الثقافي، والکشف عن العلاقة بين رأس المال الثقافي وتفضليات الاستهلاک، واستهدفت الدراسة أيضا الإجابة عن بعض التساؤلات المشتقة من آراء بيير بورديو حول تفسير الاستهلاک. واعتمدت الدراسة على منهج المسح الاجتماعي بالعينة. استخدمت الدراسة مقابلة مکثفة کأداة لجمع البيانات من المبحوثين. وأظهرت النتائج أن آراء بيير بورديو ليست ملائمة لتفسير العلاقة بين رأس المال الثقافي وتفضليات الاستهلاک في المجتمع المصري، وکان للنوع تأثيًرًا على تفضيلات الاستهلاک الثقافي، کما أظهرت النتائج أن هناک عوامل أخرى تؤثر على تفضيلات الاستهلاک مثل الدخل، والقيم، والتقاليد، وثقافة المجتمع المصري بشکل عام.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Cultural capital and its relation to consumption preferences A field study in the light of Pierre Bourdieu's views

المؤلف [English]

  • Hassan Ahmed Hassan Abu Zeid
المستخلص [English]

The theme of the current study represented the relationship between cultural capital and consumption preferences in the light of Pierre Bourdieu`s opinions. This study targeted to identify the concept of cultural capital, and explain the relationship between cultural capital and consumption preferences, it also targeted to answers about some questions taken from Pierre Bourdieu`s opinions about explaining consumptions.  The study depended on sample social survey method. The study used intensive interview as a tool for collecting data from respondents. the results show that Pierre Bourdieu’s opinions is not appropriate to explain the relationship between cultural capital and consumptions preferences in Egyptian society, and gender had an effect on preferences in cultural consumption, also the results show that there are another factors affecting consumption preferences such as: income, values, traditions, and the Egyptian society`s culture in general.

الكلمات الرئيسية [English]

  • cultural capital
  • Consumption – Fashion – Hobbies- Pierre Bourdieu