""عقلانية الأخلاق المسيحية وتطبيقاتها التحررية عند القديس بييّر أبيلار""

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الاداب جامعة عين شمس

10.21608/aafu.2020.461154

المستخلص

تعد "عقلانية الأخلاق المسيحية" و"مفهوم الخطيئة الفعليّة" من أهم الإشكاليات الأخلاقيّة التي عالجها أهم فلاسفة الأخلاق واللاهوت العقلانيين في العصور الوسطى الأوربية، وهو بييّر أبيلار،والذي تميّز بتعويله على العقل، وتمرده على الكنيسة، ودعوته للنزعة الإنسانية، وتجديده للفكر والخطاب المسيحي. 
فلقد ربط أبيلار بين الأخلاق واللاهوت رغبة في تحرير الأخلاق المسيحية، والإعلاء من قيمة الإنسان، إذ جعل الأخلاق تقوم على العقل، وذلك بتقديمه أخلاق عقلانيّة تطرح تصورًا دقيقًا لمفهوم الخطيئة الفعليّة، وتحتل فيها: النيَّة، والإرادة، والضمير، والشهوة مكان الصدارة، فلا وجود إلا لخطيئة فعليّة شخصيّة يتحمل نتيجتها فاعلها،إذ أن الجهل بفعل ما عند أبيلار لا يعد خطيئة. 
كما طبق أبيلار الأخلاق على اللاهوت، فتوصل إلى عديد من النتائج التحرريّة، والتي كانت بحق ثورة أخلاقية، ولاهوتية، وفكرية، ومن أهمها: رفضه لذنب صالبي المسيح. كما رفض ذنب مضطهدي الرُسل والشهداء، ورفض كذلك ذنب غير المؤمنين بالمسيحية، كما أنكر وراثة الخطيئة الأصلية. ونتيجة لذلك اتهم بالهرطقة في مجمع "سانس"(1141م).
أما الهدف من وراء هذا البحث فيكمن في محاولة كشف النقاب عن فكر واحد من أهم الفلاسفة المسيحيين المتحررين،ألا وهو أبيلار، كما تهدف الدراسة في محاولة الوقوف على فكره الأخلاقي الوثيق الصلة باللاهوت، وسنعوّل على المنهج "التحليلي النقدي المقارن" في معالجة فكر أبيلار.
يعالج البحث أربعة محاور أساسية،هي: 

الخطيئة الفعليّة عند أبيلار.
النيَّة عند أبيلار وأثرها على الخطيئة الفعليّة.
الإرادة والشهوة عند أبيلار وعلاقتهما بالخطيئة الفعليّة.
التطبيقات التحررية لأخلاق أبيلار العقلانيّة.

الكلمات المفتاحية: (بيير أبيلار - الأخلاق – الإرادة – الخطيئة الفعليّة - المسيحية - النيّة)

عنوان المقالة [English]

Saint Pierre Abelard's Rationality of Christian Ethics and its liberal applications

المؤلف [English]

  • Ghallab Elew Hamada Osman
المستخلص [English]

Rationality of Christian Ethics and the concept of actual sin are considered among the most important ethical issues which were dealt by Pierre Abelard, the most important rationalist philosopher of ethics and theology in the Mediaeval Ages. He was distinguished by relying on reason, rebelling against the church, calling for Humanism and his reformation of the Christian thought and discourse.
Abelard has connected between ethics and theology out of his desire to liberae the Christian ethics and to raise the value of man. He made ethics rely on reason through presenting rational ethics which give a precise concept of the 'actual' sin; and in which intention, will conscience and concupiscence come first. According to him, there is no place but for the personal actual sin in which the doer take the responsibility. Thus, ignorance of some act is not considered a sin.
He applied ethics on theology that he reached many liberating results which were really an ethical and rational revolution against theology. Among the most important results are: his refusal of the Christ's Crucifiers sin, his refusal of the messengers and martyrs oppressors' sin, his refusal of the non-believers of Christianity sin, and his denial of the original sin. Therefore, he was accused of hypocrisy in Sens Commune in 1141.
The aim of this paper is to discover the thought of Pierre Abelard, the most influential liberating Christian philosopher. The paper also aims at understanding his ethical though which is very much connected with theology. One will depend on comparative analytical critical methodology in dealing with Abelard's ideas.
 The paper deals with four basic points:

Abelard concept of actual sin.
Abelard concept of intention and its effect on the actual sin.
Abelard concepts of will and concupiscence and their relation to the actual sin.
Liberating applications of Abelard rational ethics.

Key words: Pierre Abelard, ethics, will, actual sin, Christianity, intention.