الضغوط النفسية والمهارات الوالدية وعلاقتهما بمستوي الطموح والتحصيل الدراسي لدي الأبناء (دراسه ارتباطيه مقارنه)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الاداب جامعة عين شمس

10.21608/aafu.2020.460034

المستخلص

هدفت الدراسه الحاليه الي معرفه الضغوط النفسيه و المهارات الوالديه  و علاقتهما بمستوي الطموح و التحصيل الدراسي لدي طلاب الجامعه و استخدمت الدارسه المنهج الوصفي الارتباطي. و تكونت عينه الدراسه من (200) طالبا وطالبه من طلاب كليه التربيه و كليه الدراسات الانسانيه بنين و بنات بجامعه الازهر بالقاهره و الذين تراوحن اعمارهم بين (18_23) عاما. و تم تطبيق الدراسه بجامعه الازهر خلال الفصل الدراسي الاول للعام الاكاديمي 2019/2020م. و لجمع البيانات تم استخدام مقياس الضغوط النفسيه اعداد (فاروق سيد، محمد السيد، 2013) و مقياس المهارات الواليديه (اعداد الباحثه) و مقياس مستوي الطموح اعداد (صلاح ابو ناهيه، 2013). و اوضحت النتائج وجود علاقه عكسيه داله احصائيا بين الضغوط النفسيه و كلا من مستوي الطموح و التحصيل الدراسي. ووجدت فروق داله احصائيا عند مستوي الدلاله (0.05،0.01) في الضغوط النفسيه و مستوي الطموح و التحصيل الدراسي يمكن عزوها لعوامل النوع و المهارات الوالديه و محل الاقامه والتخصص و الغرقه الدراسية.
الكلمات المفتاحيه: الضغوك النفسيه - المهارات الوالديه- مستوي الطموح - التحصيل الدراسي -طلاب الجامعة.

عنوان المقالة [English]

Psychological pressures and parental skills and their relationship to the level of ambition and academic achievement of children (A comparative correlational study)

المؤلف [English]

  • Hagar MagdyBayoumi Mahmoud
المستخلص [English]

The current study aimed at investigating psychological stress and parental skills and its Relationship to level of ambition and academic achievement among the undergraduates. The descriptive correlational method was utilized. Basic sample of this study consisted of (200) male and female students within faculties of education and human studies for boys and girls located in Cairo. They were between (18 - 23) years of age. This study was conducted within Al-Azhar University during the first semester of the academic year 2019/2010. For collecting data, Psychological Stress Scale (Sayed&Samra. 2013), Parental Skills Scale (Prepared by the researcher), and Level of Ambition Scale (Abu-NAhia, 2013) were utilized. Results showed that there was a statistically significant negative relationship between psychological stress and both variables of level of ambition and academic achievement. There were a statistically significant positive relationship between parental skills and level of ambition and academic achievement. There were statistically significant differences (a= 0.05 , 0.01) in psychological stress, level of ambition and academic achievement attributed to gender, parental skills, residence, major and grade.
Keywords:psychological stress - parental skills - level of ambition - academic achievement – undergraduates.