دور مهنه التربية في تحقيق أهداف التنمية المستدامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كبير معلمين بوزارة التربية والتعليم

المستخلص

تعتبر مهنة التربية من الركائز الأساسية في تحقيق أهداف التنمية المستدامة، التي أُطلقت من قبل الأمم المتحدة بهدف تحقيق التنمية الشاملة والمستدامة بحلول عام 2030. هذا وتلعب مهنة التربية دورًا محوريًا في تنمية الأفراد والجماعات والمجتمعات، وتعزيز القيم والمعرفة اللازمة لمواجهة التحديات العالمية. ويمكن تحديد بعض أدوارمهنة التربية فيتحقيق أهداف التنمية المستدامة كالتالي:
1- تعليم عادل وشامل: تسهم التربية في التعليم الجيد للجميع مما يعزز من فرص التعلم مدى الحياة تساعد في تقليل الفجوات التعليمية بين الجنسين
2- تعزيز الوعيالبيئي: تعمل التربية على رفع مستوى الوعى بالقضايا البيئية وتغيير المناخ مما يساهم فى تحقيق التنمية المستدامة.
ومن أهم توصيات البحث:
1- تطوير المناهج التعليمية:ضرورة تطوير المناهج التعليمية لتشمل القضايا البيئية والاجتماعية والاقتصادية
2- تدريب المعلمين: توفير برامج تدريب مستمرة للمعلمين لتعزيز مهاراتهم في تدريس موضوعات التنمية المستدامة.
3- ادماج تقنيات التعليم: استخدام التكنولوجيا فى الفصول الدراسية لتعزيز التعلم الذاتي والتفاعل.
ومن خلال هذه الجهود، يمكن لمهنة التربية أن تلعب دوراً حيوياً في دفع عجلة التنمية المستدامة وتحقيق الأهداف العالمية لها.
ويعتبر البحث الحالي من البحوثالوصفية، التي تهدف إلي وصف موضوع البحث بشكل كيفي وكمي لتوضيح دور مهنة التربية في تحقيق أهداف التنمية المستدامة

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of Education Profession in achieving sustainable development goals

المؤلف [English]

  • Sulaf Muhammad Ahmad Mursi Ali
المستخلص [English]

The education profession is considered a fundamental pillar in achieving the Sustainable Development Goals (SDGs), launched by the United Nations with the goal of achieving comprehensive and sustainable development by 2030. The education profession plays a pivotal role in developing individuals, groups, and communities, and promoting the values ​​and knowledge necessary to face global challenges. Some of the roles of the teaching profession in achieving the SDGs can be identified as follows:
1- Equitable and inclusive education: Education contributes to quality education for all, which enhances lifelong learning opportunities and helps reduce gender gaps in education.
2- Promoting environmental awareness: Education works to raise awareness of environmental issues and climate change, which contributes to achieving sustainable development.
Among the most important recommendations of the research are:
1. Developing educational curricula: It is necessary to develop educational curricula to include environmental, social, and economic issues.
2. Training teachers: Providing ongoing training programs for teachers to enhance their skills in teaching sustainable development topics.
3. Integrating educational technologies: Using technology in classrooms to promote self-learning and interaction.
Through these efforts, the education profession can play a vital role in advancing sustainable development and achieving its global goals.
The current research is considered descriptive research, which aims to describe the research topic qualitatively and quantitatively to clarify the role of the teaching profession in achieving sustainable development goals.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Sustainable development
  • Sustainable Development Goals
  • Education profession
  • Role of the education profession
المجلد 53، العدد 2025
(أبحاث المؤتمر الدولي الرابع عشر) (العلوم الإنسانية والإجتماعية ودورها في تحقيق أهداف التنمية المستدامة)
2025
الصفحة 137-156
  • تاريخ الاستلام: 14 يونيو 2025
  • تاريخ المراجعة: 11 يوليو 2025
  • تاريخ القبول: 12 أغسطس 2025