أثر لغة جسم الأنسان بتجسيد شخصية البطل في نتاجات عجنون

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يتناول هذا البحث دراسة لحرکات جسم الانسان وأثرها في تجسيد شخصية البطل في قصص عکنون. إن هدف هذه الدراسة هو لإثبات حقيقة مفادها: بأن حرکات جسم الأنسان لها الأثر الکبير في رسم شخصيات القصة بشکل عام, وشخصية البطل بشکل خاص. حيث اثبتت هذه الدراسة بأن حرکات أعضاء جسم الأنسان لها أثر بارز وواضح ببناء الشخصيات والأحداث کحالة مترابطة, لأنها تعبر أو تعکس بشکل جلي وغير قابل للجدل عن حالات الأنفعال والفرح والحزن والغضب. وتکون هذه الحرکات معبرة عن الوضع النفسي والأجتماعي, وعن الغاية الأساسية المستوحاة من خيال الکاتب. وکذلک تنعکس على أختيار الأسماء والأماکن في القصة, کلها دلالات يهدف القاص الى إيصالها بأسلوب مقبول الى القارئ. الکاتب يجسد أختياره لوصف حرکات الجسم أو اسماء لشخصيات في القصة کأن تکون أسماء توراتية أو أسماء حديثة, ويربط بين حرکات الجسم وتلک العناصر المذکورة في بودقة واحدة تتم صياغتها بشکل مقبول. لذلک فأن لغة جسم الأنسان إنما هي إنعکاس لأفکار وأحداث للکاتب, والتي يتم التوصل اليها من خلال تجسيد حرکات اليد والأرجل وبقية أعضاء الجسم. هذا الأسلوب يمثل مرحلة متطورة في طريقة کتابة القصة, وکيفية فهم الموضوع المراد إيصاله الى القارئ. وتعتبر لغة الجسد إحدى الأقسام المهمة للسيمائية الحديثة في البناء الأدبي, وهو علم الأشارة الذي يشهد تطورا واضحا في الدراسات الأدبية والأسلوبية, وحتى في المجال الترجمي. لذلک أخترنا هذا الموضوع لأثبات الفرضية: بأن لحرکات جسم الأنسان الأثر الکبير في کتابة القصة, وقد أعتمد هذا البحث على دراسة تحليلية نقدية لنماذج من قصص عکنون التي تحقق هدف البحث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Reflection of Body Language on the Embodiment of the Hero's Character in Agnon’s Works.

المؤلف [English]

  • Jasim Rashid Hulu
المستخلص [English]

The present study discusses body language and its reflection on the hero's character in the short stories of Aghnon. It aims to prove the fact that body language has an enormous reflection in the characterization of the story characters in general, but the hero in particular. The present study has proven that that body language has an important and clear role in the structure of the characters and events as an integral state as it expresses or reflects clearly and beyond doubt the states of emotion, happiness, sad, and anger. These gestures express the psychological, social states and the main aim inspired from the writer's imagination. It is reflected also on the choice of names of characters and places in the story, as they have significances intended by the writer who aims to render them to the reader via a suitable style. The author embodies his choices to describe body gestures or the names of the characters which may be Biblical or modern names and connects body gestures to the said elements within one crucible molded proper. Thus, body language is but reflections of the author's thoughts and events which are accessed to via the gestures of hands or legs or any other organ of the human body. This style represents an advanced state of story writing and how the message intended to be rendered to the reader is understood. Body language is regarded as an important part of modern semilogy in the literary structuring, which is semiotic that witnesses a clear development in the literary and stylistic studies, but even in translation field. This is why this issue has been chosen to prove the suggestion that body gestures have an immense reflection in story writing. The present research has adopted a critical analytical study of samples of Aghnon short stories which can serve the present research.